Zwarte pieten in Ouagadougou - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Zwarte pieten in Ouagadougou - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Zwarte pieten in Ouagadougou

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

07 December 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

1/12/09 16.28 Den stoel

Wat een voldaan gevoel is dat zeg, als alles op je klusjeslijstje is afgevinkt is. Mijn kleren hangen buiten aan de lijn te wapperen, de vloer van mijn kamer glimt als nooit tevoren en mijn pas gewassen ondergoed, dit hangt aan een touwtje van de klamboe omdat je dat niet buiten in het zicht mag demonstreren, is al bijna weer droog en mijn sinterklaasgedichten rijmen.
Elke keer verbaas ik me weer over hoe verschrikkelijk vuil je kleding hier wel niet wordt. De emmer waarin ik mijn kleren heb gewassen bevat water met een kleur die het 'dropkewetter' van mijn blubberracetenue doet evenaren al dan niet overtreffen. Het is echt niet normaal! Ik vind het wassen op de hand om eerlijk te zijn best een prettige bezigheid. Het is fijn om kleren aan te trekken die jij schoongemaakt hebt, zonder geholpen te worden door een machine, moederlief of andere hulptroepen. Schrobben, boenen en spoelen! Heerlijk.
Zojuist heb ik bij mijn fruitvrouwtje grof ingeslagen; zes bananen, een papaya en twee perfect ronde sinaasappeltjes. Voor dit alles hoefde ik slechts 400 franc te betalen, omgerekend ruim zestig eurocenten. Voor hoe weinig geld je hier heerlijke vruchten kunt kopen! Mijn vitaminepillen, die ik opvallend trouw slik, zijn bijna overbodig door Julliets bijdrage in mijn voedingspatroon.

15.22 03/12 Bed

Ook al is het feest ter ere van Sint Nicolaas eigenlijk pas op de zesde van de twaalfde, wij gaan vanavond al met pakjes strooien. Omdat het hier naar mijn weten onmogelijk is pepernoten, marsepein, chocoladesigaretten, kikkers en letters te bemachtigen, gaan we vanavond met de hele groep uit eten. Samen met Bo ben ik hartstikke leuk geslaagd. Onze cadeautjes lijken wel ernstig veel op elkaar, maar dat kan gebeuren ;)
De laatste dagen op het werk zijn niet de meest spannende. Onze klusjes worden ongevraagd overgenomen door de twee nieuwe stagaires, wat er toe leidt dat wij eigenlijk niets meer doen. Morgen onze laatste officiele werkdag alweer! Ik heb inmiddels al driemaal gevraagd of ze een lijstje met benodigde materialen willen geven, zodat ik iets met het door jullie zo gul gedoneerde geld kan doen. Het is beter om geen geld te geven omdat je dan niet weet waar het terecht komt. Ondanks het feit dat ik alle personeelsleden super aardig vind, is het natuurlijk niet de bedoeling dat het geld gebruikt wordt voor de jaarlijkse borrel. Er moet echt iets goeds mee gebeuren! Maar, het is en blijft Afrika dus geduld is een (broodnodige) schone zaak. Alhoewel, nog 17 dagen voordat ik vertrek, dus één versnellinkje hoger zou misschien wel handig zijn!

16.25 4/12/09 Veranda

Het was vandaag een beetje een vreemde dag. Om te beginnen was het onze laatste werkdag alweer. Heel raar dat het nu echt bijna voorbij is allemaal. Met onze grote vriendin de mayor hebben we hele leuke foto's gemaakt. Voordat de foto genomen mocht worden, toverde ze uit haar tas haar make-uptrommel, en ging ze zich eerst uitgebreid mooi maken. Ook heeft ze een verlanglijstje gemaakt, en dus kan ik binnenkort met Raphael op pad om de spulletjes te kopen! Over verlanglijstjes gesproken, ons sinterklaasfeest gister was erg gezellig!
Ellenlange gedichten, in plastic zakjes ingepakte cadeautjes en lekker eten. Morgen ga ik trouwens voor zwarte piet spelen! JA heus, zwarte pieten in Burkina Faso, gekker kan het bijna niet. Bij de Nederlandse Ambassade is namelijk een sinterklaasfeest voor de Hollandse kindertjes. Milou en Maaike zouden eerst samen pepernoten gaan strooien, maar Milou kan niet en dus ga ik haar plaats innemen! Ik heb er erg veel zin in, en alleen al bij het denken aan pepernoten loopt het water me in de mond! Heus niets uitdelen aan die kinderen, lekker zelf opeten. Gnagnagna :)
Vandaag gaat Julia weg. Zij is tegelijkertijd met Bo en mij gekomen en vliegt vanavond weer naar Duitsland. De tranen en tuiten bleven uit bij het afscheid vanmiddag, maar we gaan haar wel missen!

18.36 5 december! Misselijk van de pepernoten op bed.

Het was zo leuk vanmiddag! Samen met Maaike en Lotte (Stagaire van de ambassade) ben ik zwarte piet geweest bij de residentie van de Nederlandse ambassade voor een groep van 30 (half)Nederlandse kinderen en hun ouders. Deze jonge pepernotenliefhebbers zaten op de Nederlandse school hier, dat is er een paar uurtjes in de week.
Nadat we onszelf zwart hadden geschminkt, hier in Ouagadougou is een ernstig tekort aan donkere mensen, gingen we met de sint en zakken vol strooigoed naar onze geheime afspreekplaats. Vanaf daar gingen we te paard verder, want wat zou Sinterklaas zijn zonder zijn geliefde Amerigo? Dit was ook om het geheel een beetje overtuigend te houden, want door de hitte liep onze schmink al voor aankomst uit. Maillots, handschoenen, een coltrui en een pruik in de Afrikaanse hitte. Juist, dat is bloedheet! Nog voordat de mevrouw van de paarden kon vragen welke piet er op het paard zou gaan, zat ik er al op :) Ondertussen hadden we de aandacht van alle in de buurt zijnde Burkinabé. Zoiets raars hadden ze nog nooit gezien, en keken met grote ogen naar ons. Stel rare lui, die zich verkleden als zwarten en snoepgoed dragen, en dan ook nog een oude vent in het roodwit met een meterslange baard en een gouden stok. Het moet er mal uit hebben gezien voor iedereen die het Sinterklaasfenomeen niet kent. Ondertussen waren de kinderen zo ver, en gingen wij stapvoets naar het huis van de ambassadeur, in wiens tuin het feest gehouden werd. Daar aangekomen was Slaappiet Lotte met alle pakjes verdwenen. Na een speurtocht met de kinderen vonden we haar, slapend wel te verstaan. Nadat de kinderen gezongen hadden en een toneelspel hadden opgevoerd, terwijl hun ouders onder het genot van menig wijntje toekeken, was het tijd voor de pakjes. Ondertussen werden we alledrie om de beurt weg gehaald om zwarte piet weer zwart te maken. Alle kinderen moesten bij de Sint komen, en zelfs bij de oudste kinderen die eigenlijk al niet meer geloofden zag je een vlaag van angst in hun ogen. Schattig!
De wijn vloeide rijkelijk, ook voor de sint, die met een rietje dronk, en nadat de cocoladeletters waren uitgedeeld was het tijd om te paard te vertrekken. Onder luid gezang verlieten we het feest. Er waren nog flink wat pepernoten over die we bij Lotte thuis eerlijk verdeeld hebben onder de aanwezigen.
Ik ben nu keimisselijk van de pepernoten. In Nederland train je altijd al vanaf oktober voordat je je waagt aan zulke hoeveelheden pepernoten, chocola en schuimpjes.

12.20 6/12/09 Met een religieuze bui op de bank

Vanochtend ben ik voor het eerst sinds hele lange tijd weer naar de kerk geweest. En dat is hier andere koek dan in Nederland! Er werd gezongen, gedanst, gejoeld, geklapt, geschreeuwd, geknield en gebeden. Het was zo'n vrolijk geheel. Vandaag wzs er een live engelse vertaling bij, dus dat was wel zo gemakkelijk voor Sanne en mij. Ik vond het al met al meer op een musical lijken dan een kerkdienst. Ook heb ik sinds 17 mei jongstleden in Rotterdam, niet meer zoveel geklapt als vanochtend vier uur lang het geval was. Vier uur, dat is ook langer dan de kerkdienst in Tjerkgaast in mijn herinnering duurt. In Nederland zit iedereen altijd keurig stil in de kerkbanken met een rolletje pepermunt, hier niet. De goedgevulde billen schudden van links naar rechts en weer terug; en er wordt luidkeels meegezongen met de livemuziek. Op een gegeven moment vroeg een spreker wie er voor de eerste keer in deze kerk was. Eigenlijk wilde ik blijven zitten, maar dat werd me onmogelijk gemaakt door mijn buurvrouw die me ongedurig aan mijn mouw trok. Dus werden wij ten aanzien van 3500 (!) aanwezigen welkom geheten, en alle nabij zijnde kerkgangers schudden onze handen. Best leuk, afgezien van het feit dat mijn gezicht zo rood als een biet werd en alles op camera werd vastelegd en via een livestream voor de hele christelijke zender kijkende wereld zichtbaar was.
Tsja, wel weer een hele ervaring rijker!

16.09 7/12/09 Cybercafé

Nog minder dan twee weken en ik ben weer thuis. Vreemd idee! Dat betekent dat dit ook alweer mijn een na laatste verslag vanuit Ouagadougou is. Woensdag gaan Bo, Sanne, Sofie en ik in een gehuurde jeep naar een wildpark in het oosten van het land! Leeuwen, luipaarden, olifanten, apen, antilopes en nog vele andere diersoorten zullen de revu passeren.
Over sc Heerenveen wil ik graag enige informatie uit Friese omstreken. Nu schijnt de formatie van onze oudtrainer GJV in puike vorm te verkeren, maar komop jongens! Het is en blijft wel Heracles.. Ach, zodra we de 23e, onder mijn strenge toezicht, maar winnen van PSV. Ik wil weer naar de Kuip half mei!

Veel liefs uit Ouagadougou,

De door het schrikbarend lage aantal reacties enigszins teleurgestelde Es

  • 07 December 2009 - 17:12

    Amarins:

    Nou wel goed om te lezen dat je genoeg had met de pepernoten ;) Als je terug bent moeten we dus maar even rustig aan doen (A)
    Maar wel stoer dat je op 't paard zat trouwens! In nederland maar lessen nemen? Hihi..

    Leafs

  • 07 December 2009 - 17:12

    Amarins:

    ik denk dat je trouwens haast nog spijt krijgt van die opmerking hoe heerlijk wassen is.. hihi

  • 07 December 2009 - 18:00

    Ilse:

    Jij bent toch die zwarte piet links Sinterklaas?

    Ik zweet nu al als ik eraan denk dat ik een pruik en een pak aan heb in die Hitte.....

    Groetjes..

  • 07 December 2009 - 18:01

    Ilse:

    Die ene met die allstars ;-)

  • 07 December 2009 - 19:26

    Chantal:

    Het is maar goed dat je daar het pepernoten eten nog een beetje getraind hebt, want ik heb nog wel een halve zak chocoladepepernoten voor je! Ze zijn vast over 2 weken nog wel goed;)Op welke datum kom je eigenlijk weer thuis?
    Veel plezier nog!
    Kus

  • 07 December 2009 - 19:44

    Anne S:

    Esther!!!!

    Ik sms je wel eens een wedstrijdverslag, maar nu doen we het even op de ouderwetse manier!

    Weet je waarom je weinig nieuws krijgt over SCH. Het gaat wat door op dezelfde manier! Zelfs Jan de Jonge wordt er "flauw" van. Zondag stond Heracles dus op de rol! Nou ja, Verbeek had het wel slim aangepakt.. Hij had tegen z'n spelers gezegd, alles over Breuer... Looms (de linksback) stond samen met Everton linksbuiten, dus Breuer had het moeilijk! Hij speelde niet slecht hoor, maar gewoon zijn eigen niveau. Dus ja, ook niet goed.

    Daarnaast stond Janmaat rechtshalf, opzich al raar! Maar daardoor kwam die een paar keer in scoringspositie. En hij staat niet rechtsback omdat die zo'n doelpuntenmachine is.
    Ik heb de hele wedstrijd gezien, en werd er een beetje moedeloos van.

    Ik (als positivist) heb het idee dat dit seizoen verloren is, SCH op een of ander manier nog europees voetbal moet veiligstellen.
    Dit jaar maar bouwen voor volgend jaar, en dan met dezelfde selectie, derde worden! Want de spelers zijn goed genoeg hoor, maar het lijkt nergens op momenteel!

    XX Tot over maandag over een twee weken bij SCH-PSV

  • 07 December 2009 - 20:10

    Maap:

    Ik lês it noch steeds trouw hjer! Noch mar 2wyken, it fleant ek foarby. Ast thús bist moatte we mar even in moai feestje hâlde! 17mei j.l: dat wiene noch es moaie tiiden.
    Oan't 2wyken yn ús moaie Fryslân!

  • 07 December 2009 - 21:49

    Annigje:

    Hé hoi Esther,
    Wat lees ik.... zoek je klusjes voor als je straks weer thuis bent :-)
    Weet je wat, je kunt hier wel aan de slag en dan mag je tussendoor wel even m'n fiets lenen om bij de trainingen van sc heerenveen aanwezig te zijn. Misschien kun je ze nog wat goede tips geven.
    En nog even een vraagje... ze zoeken nog personen voor het tv-programma Grenzeloos Verliefd. Kunnen we je alvast opgeven?
    Geniet nog even volop daar en tot snel.

    Groetjes uit Heerenveen

  • 08 December 2009 - 20:40

    Anke:

    Goed idee Annigje. Maar misschien kunnen we ook een nieuw tv-concept ontwikkelen: Afrikaan zoekt vrouw. Dat met die boeren is erg succesvol namelijk en die Afrikanen willen ook wel, weet ik uit betrouwbare bron. Esther, geniet nog even flink van de laatste weekjes. We hebben veel zin om je weer in het echt te zien en alle verhalen te horen. Geen saaie kerst in ieder geval. Merijn wacht vol spanning op alle Afrikaanse avonturen met echte olifanten en tijgers. Vet cool zo'n stoere nicht! Veel groetjes uit Wirdum.
    PS: it Fean gaat wel weer draaien als jij terug bent. Ze missen gewoon hun trouwste fan.

  • 10 December 2009 - 10:32

    Esther:

    Heeee,

    Nou ik had het anders niet echt gezien, maar die paarse allstars hebben jou alweer verraden haha=p Wat leuk, je gaat nu echt al die wilde dieren daar zien want volgensmij ga je bijna op safari door Afrika? Jeetje man jouw grote avontuur is voor jou over 11 dagen alweer afgelopen! Naja Amarins heeft er in ieder geval een paardemeisje bij:) xxx!

  • 10 December 2009 - 13:05

    Tryntsje:

    Estheeerr!
    Dus, swarte pyt. Hehe, geweldich, dat gewoan yn Afrika! Ik bin bly dat de pipernúten ek oanwezich wiene, hast dat yn els gefal noch mei krigen. Hjir komt de kryst alwer yn beeld & stean wy aansen yn it tsjerke te sjongen, helaas net op de manier wasto mei makke hast. Dat lyket my echt moai!!
    Ik bin it mei Amarins iens, dast dy opmerking fan it waskjen miskien achterwege koedest litte. Dyn mem sil dêr wol bly mei wêze!
    No wyfke, geniet der noch. Folle plesier op dyn safaritocht en sjoch út nei dyn lêtste ferslag, mei dernei dyn ferhalen as't wer thús bist.

    Tútsje!

  • 10 December 2009 - 22:33

    Mem:

    Hey Estherr, ik las net Tryntsje haar reactie.
    Ik zou al eerder even schrijven maar dat was er nog niet van gekomen :) maar ik heb het volgende bedacht, als jij thuiskomt staat er voor jou een grote tobbe waar je voortaan je wasgoed zelf in mag wassen en omdat je het zo ontzettend leuk vind mag je de was van je lieve heit suske en mem ook doen.

    Veel plezier op je Safaritocht, en tink er om folle plaatsjes sjitte.

    xxxx

  • 12 December 2009 - 17:08

    Berber:

    Haaa Esthaa!
    Hoe gaat ie met jou? Ik heb nog steeds niet al je verhalen gelezen maar dat ga ik nu snel doen! Ik ben namelijk sinds maandag weer thuis dus heb fulltime internet tot mijn beschikking (jaloers?;))
    Ik ben echt zo benieuwd hoe jij alles ervaren hebt! Jij komt nu ook bijna thuis. Nog drie weekjes, die zullen voorbij vliegen. Geniet ervan!
    Xx Berber

  • 15 December 2009 - 19:46

    Froukje:

    Hahahaa, die foto! Supervet sis. :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 50758

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: