Don't worry, I'll be back in a week - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Don't worry, I'll be back in a week - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Don't worry, I'll be back in a week

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

14 December 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

19.38 8/12/09 Bang in bed

Ik zou waarzegster moeten worden, en mijn studie geneeskunde lekker laten varen. Laatst schreef ik een en een is zeven, nou het is in ieder geval vier. Gister sloeg Tonton babymuis 1 zonder pardon naar het land der heugenis, vandaag heb ik nummer twee gezien. Ik zat even op mijn kamer, helemaal verdiept in Joe Speedboot, kwam er waarempel een ander babymuisje zo mijn kamer binnenwandelen! Als een heuse gillende keukenmeid zat ik veilig in mijn klamboe, en de muis schoot onder mijn bed. Abdul en Richard kwamen al aangerend met stokken, ze waren duidelijk op jacht en ik had zojuist door mijn gegil de positie van de muis bekend gemaakt. Nadat ook Sanne en Clarice te hulp waren geschoten, en alle zaklampen en andere lichtbronnen hun schijnsel onder mijn bed schenen, was mijn kamer stampvol en het muisje nergens te vinden. Nu ben ik niet bang voor muizen, maar zodra ze in mijn slaapterritorium komen, zijn ze ten dode opgeschreven. Zo ook het kleintje vanmiddag; Na veel gepor, geschud en geduw verliet de muis zijn schuilplaats en mepte Abdul het beestje naar zijn broeder of zusterlief. Het kat en muisspel had weer dezelfde winnaar, en volgens mijn eigen profetieen zullen er nog drie gaan volgen. Ook dan zullen de jongens met veel plezier hun prehistorische taken volbrengen. Ik vrees met grote vrezen dat hun familie gauw herenigd gaat worden..

18.00 11/12 Moe maar voldaan op bed.

Aangezien ik mijn schrijferei vergeten was mee te nemen, werd het een schrijfloze safari en wordt dit een lang verhaal. Weescht voorbereid. Ons avontuurlijke uitstapje begon gisterochtend redelijk vroeg. Een uur te vroeg, zo bleek, communicatiemiddelen in Burkina Faso. Half negen en half tien lijken sprekend op elkaar als je het overbrengt met rooksignalen.
Om half tien zaten Bo, Sanne en ik (Sofie was afgehaakt omdat ze ziek was) met onze chauffeur Albert in de door ons gehuurde jeep die er op het eerste gezicht best heel stevig uit zag. Dat was maar goed ook, zo zou later blijken. Nadat we bij de supermarkt nog wat inkopen hadden gedaan, waar onze vriend Donny (Met z'n nieuwe coupe veel minder op Luis Suarez lijkend, hoewel hij zich nog steeds al struikelend voortbewoog) ons gedag riep, gingen we op weg naar Ranch Nazinga, ten zuiden van de stad Pô. Zo'n vijftig kilometer voor de ingang van het park hield het asfalt op en dus werden we geschud als negerbillen in een strakke spijkerbroek op de dansvloer. Het landschap viel nu enigszins tegen, omdat het al hele lange pozen niet heeft geregeld. De beelden waren dor en mistroostig als op een gure Hollandse herfstdag. Onderweg naar het campement zagen we al een groep baboons, waarvan het Alfamannetje duidelijk te onderscheiden was van de rest. Breed vooraan staand blafte hij ons uitdagend toe. Het geluid klinkt net als dat van een hond. Even later zagen we ook een paar buffels en een antilope sprong net voor de auto langs. Na een uiterst hobbelige rit kwamen we aan bij onze slaapplaats, waar pas na 18u elecktriciteit was, en bereik met je telefoon kon je wel vergeten.
Op de namiddag gingen we onze eerste tocht maken. Samen met onze gids klommen we bovenop de jeep, vanaf waar we een prachtig uitzicht hadden over de uitgestrekte savanne. De gids vertelde dat het vooral een kwestie van geluk was of we iets zouden zien. En het geluk was aan onze zijde!
Ik ontpopte me tot ware olifantenspotter, want al na een kleine driekwartier zag ik twee grote grijze bulten in het struikgewas verderop. Ze kwamen al grazend steeds verder naar ons toe, en dus klikte mijn vinger zovaak mogelijk en was het geluid van de sluiter continu aanwezig. Nadat we met de avondzon op ons gezicht veel foto's hadden gemaakt gingen we onze tour vervolgen. De gids gaf met korte aanwijzingen aan welke ogenschijnlijk onbegaanbare paadjes we insloegen. Hij kende het park, met een oppervlakte van 91000hectare, na vijftien jaar toeristen te hebben begeleid op zijn duimpje. Even later ontdekte ik weer een olifant; erg dichtbij. Weer kwamen de camera's tevoorschijn. Ineens zegt onze gids, Hij laadt zich op. Hij laadt zich op? Om aan te vallen!
Met flapperende oren, Dumbo is er niks bij, begon hij te rennen richting de auto. De olifant kwam ontzettend dichtbij, en de chauffeur wachtte het juiste moment af om vol gas weg te scheuren. Godzijdank liet hij een achtervolging aan zich voorbijgaan, zo'n beest is immens groot!
's Avonds hebben we heerlijk gegeten, op z'n Burkinabees, dus met de handen. Zelfs met rijst kan ik het nu zonder bestek! En het werd koud! Mijn in Nederland opgebouwde olifantenhuid (Ja een woordgrap) vol kouresistentie is als sneeuw voor de zon verdwenen na drieenhalve maand Afrika. Nadat we de beste hits van Abba, Britney, MJ en JLo luidkeels hadden gezongen om het geritsel in de hut te overstemmen, vielen we pas na elven in slaap. Dat terwijl de wekker op 5.45 stond. De tweede tocht stond om half zeven in alle vroegte gepland, en dus reden wij geheel ingepakt in dekens op het dak van de jeep een ander rondje. Zo spectaculair als de dag daarvoor werd het niet, maar toch zagen we vele soorten vogels, wilde zwijnen (Pumba!), olifanten, buffels, antilopes en dergelijke.
Na terugkomst bij het kamp, kwamen drie olifanten baden in het direct aan het park gelegen meer. Het was een gezinnetje en vader en kind gingen stoeien in het water. Geweldig! Uren waren ze bezig en intussen kwamen van heinde en verre aapjes kijken naar het wonderlijke schouwspel. Ze waren zo dichtbij! Echt keigaaf!
Ik heb in twee dagen zo'n 550 foto's gemaakt, en dat zegt veel. Zoveel heb ik in mijn gehele verblijf hier nog niet gemaakt!

20.04 11/12 Opgekruld in de stoel.

Zojuist is gebleken dat mijn voorspellingen wel degelijk uitkomen. Een babymuisje racete uit mijn kamer vandaan, en ging naar een hoek van de hal waar zijn 2 broertjes of zusjes zaten. Een en een is dus werkelijk zeven. Deze muizenkinderen zijn nog in leven, maar ik ben benieuwd voor hoelang zij onze aardbol nog zullen delen.

16.24 13/12
Het internetcafé waar ik mijn wekelijkse bezoekjes breng is al een aantal dagen redenloos dicht. Ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is, maar ik hoop dat het gauw weer open is, want het internetcafé waar ik zojuist was.. Jongens jongens.
In een uur tijd ben ik maarliefst drie keer van computer verwisseld.
Nummer een was zo tergend traag dat ik na twintig minuten twee mailtJES gelezen had en eentje beantwoord.
Nummer 2 leek snel, maar maakte al na 5 minuutjes (Internet was bijna geopend) zulke vreemde geluiden dat ik vreesde dat hij voor mijn neus zou ontploffen. Alle andere gebruikers keken naar me, zoveel herrie maakte het ding, en voor de veiligheid verliet ik nummer 2.
Nummer drie was traag, maar niet drager dan 1 en stond niet op ontploffen. Den gulden middenweg dus.
Hier merk je pas echt hoe verknocht je bent aan (snel) internet. (Ja Berber, ik ben jaloers ;) ) Ik beloof bijdeze plechtig dat ik niet meer zal zeuren over trage computers in Nederland.
Ach, het is Afrika en dus gaat alles op z'n "Elf-en-dertigst" zou mem wel zeggen. Volgende week rond deze tijd ben ik vast mijn tas aan het inpakken.
Nog maar een weekje. De geur van boerenkoolstamppot met worst en warme chocolademelk met een toef slagroom komen mijn neus al inwaaien.
Over waaien gesproken, de wind woei een stevige bries vandaag. Dit scheelt metteen een aantal graden in gevoelstemperatuur, wat erg fijn is. Een nadeel is dat er een soort mini-tornado's ontstaan; en als dat gebeurt terwijl je op je fietsje over een zandweggetje crosst, is dat niet zo prettig. Hoe die dingen ontstaan? Ik heb geen flauw idee, maar hoop dat iemand van jullie mij kan verblijden met het antwoord!

14.59 14/12/09 Cybercafé des Pros

Jeeej! :D Het cybercafé is weer open, en daar maak ik met alle liefde gebruik van. Heerlijk, een beetje snel internet. Vergeleken met Nederland is het nog steeds zo langzaam als een slak, maar voor hier is het prima te doen!
Afgelopen weekend zijn er alweer nieuwe vrijwilligers aangekomen. Bo en ik zijn nu veruit de oudste lichting, en dat betekent dat het einde van ons verblijf in zicht komt. Ik wil er nog niet te veel aan denken dat ik volgende week om deze tijd al in de Nederlandse vrieskou zit.
Onze laatste week zit vol met afscheidsetentjes, cadeautjes kopen, en volop genieten van alles wat dit geweldige land nog te bieden heeft.

Misschien dat ik zondag nog een kort stukje ga schrijven, maar anders bij deze voor de laatste keer de hartelijke groeten uit Ouagadougou!

Liefs en een bisou,

Es



  • 14 December 2009 - 15:42

    Amarins:

    (Timon en )Pumba haha!

    Maar zo zie je maar dat Milow bijna overal goed voor is.

    De friese weilanden zijn mooi wit en ben vandaag naar de manege gefietst met m'n allerdikste jas en allergrootste sjaal.. dus bereid u voor ;)

    Xxx

  • 14 December 2009 - 17:52

    Ilse:

    Jeemienée 550 foto's ;-O
    Dar heb je vast veel plakboeken voor nodig :-)

    Groetjes uit Koud Koud heel erg koud Heerenveen
    Brr,,

  • 14 December 2009 - 18:27

    Anne S:

    Esther!

    Het verhaaltje van SCH staat op je hyves!
    Maar het is hier echt koud! Misschien krijgen we een witte kerst! (maar dat zeggen ze elk jaar!) Nu is het echt heel koud en het vriest, dus je bent misschien net optijd terug voor de elfstedentocht!
    Ik hoop dat we dan niet hoeven werken:P haha
    Verder -het zal jou geen reet interesseren, maar ik vertel het toch- connexxion heeft de dienstregeling aangepast! Slaat werkelijk waar helemaal nergens op, niemand wordt er beter van. Behalve dat iedereen schijtchagrijnig in die bus zit! Bereid je maar voor dus!

    Tot volgende week (zullen we in de bus naar SCH-PSV Haha)

    XX

  • 15 December 2009 - 19:50

    Froukje:

    Nog mar een pear dagen!
    Geniet er flink fan faam.
    Leafs xx (L)

  • 15 December 2009 - 22:01

    Je Lieve Heit:

    Hallo lieve dochter, terwijl jij op muizen en olifanten jaagt gebeurt er bij ons in de familie ook het een en ander. L'histoire se répète, ik zal je eens een verhaaltje vertellen uit de oude familiearchieven die in principe gesloten blijven maar soms wordt men gedwongen door omstandigheden en aangetrouwde famlieleden die iemand als mij tot het uiterste tergen! Er was ooit eens een jongetje die op een boerderij woonde en wilde sparen voor een brommer. Hij zou folders rondbrengen, een leuk baantje dachten wij. Totdat wij eens toevallig achter de schuur keken en daar honderden folders vonden. Volgens mij heeft het muziekkorps uit Rottum nieuwe instrumenten kunnen aanschaffen van de oud papier inkomsten dat jaar!Een jeugdzonde, foutje, bedankt! Maar wat is er nu gebeurd, deze jongen groeide op, trouwde(!!) en kreeg kinderen. Nu kreeg zijn zoon ook een folderwijk om zijn zakgeld wat aan te vullen. Het schijnt dat de moeder dit baantje al gauw inpikte en het geld in eigen zak stak. Maar er was wel een probleem, wanneer je de folders moet rondbrengen kun je niet op de Dracht winkelen en dat is voor haar een eerste levensbehoefte. Hier in Nederland is één en één nog steeds twee, dus toen aan de Woudsterweg grote aantallen folders in de berm werden gevonden kwam de opsporingsambtenaar dan ook direct bij hen langs. Ze gaf toen zonder blikken of blozen haar zoon de schuld, hij was toch te jong om veroordeeld te worden zei ze!!!!! Wat heeft mijn broer het toch zwaar, diep respect voor deze man!! Wat een karakter om elke dag opnieuw er voor te gaan en te weten dat je zuurverdiende geld naar de Dracht gaat. Het schijnt zelfs zo te zijn dat wanneer ze belt de winkels voor haar tot acht uur openblijven. Als ze een dag niet in de winkelstraat komt sturen de kledingzaken een fruitmand! Haar laatste voorstel was dat zijn salaris direct werd overgemaakt naar de winkeliersvereniging
    Tot volgende week dochter en die flauwe grappen die ik de afgelopen maanden over grote negers heb moeten horen zijn dan eindelijk voorbij. Tusssen twee haakjes, je bent gewaarschuwd, geen logéés uit Ouadouadoua!

  • 16 December 2009 - 17:21

    Annigje:

    Hé hoi Esther,

    Wat is het hier koud zeg! Maar dat voel je over een paar daagjes zelf wel :-).
    Ik heb een vraag aan je... zoeken ze daar ook nog vrijwilligers die engelse les willen geven?
    Ik dacht zo, misschien is het wel wat om je vader een paar maanden naar Afrika te sturen als vrijwilliger. Want ik heb het idee dat hij de familiebanden wat wil verbreken. En als hij nu even een tijdje daar alleen in Afrika zit dan gaat hij zijn familie en schoonfamilie weer meer waarderen (hoop ik). En mocht je een logeeradres nodig hebben, je oom maakt zo iets voor je klaar dus je kunt gerust je vriend meenemen naar Friesland.

    Groetjes van ons allemaal en tot snel!

  • 18 December 2009 - 10:31

    Ilse:

    Zoek je muts en sjaal maar weer op want het is hier wit van de sneeuw hier in friesland ligt er wel 40-50 cm sneeuw....

  • 18 December 2009 - 17:02

    Jenny:

    Morgen ons laatste wedstrijd voor de winterstop! we hebben vandaag met het hele team het voetbalveld sneeuwvrij gemaakt zodat het morgen toch nog door kan gaan! (oh grapje..)
    al 4 weken niet gevoetbalt :(.. in Maart maar weer dus!

    Zou gezellig zijn als er maandag ook nog sneeuw ligt wanneer je thuis komt! :D, Nou ik heb niet zoveel te vertellen..
    Lekker vakantie nu..

    Veel plezier nog deze daagjes.. het is echt nog maar heeeel even he! tot dinsdag? We hebben nog wel even contact!

    dikke tùt

  • 19 December 2009 - 16:20

    Annigje:

    Even voor de andere lezers....
    Wil je Esther bij de olifanten zien of boven op een auto?
    Kijk dan bij het reisverslag van haar reisvriendin 'bogonggr..'

  • 19 December 2009 - 19:05

    Je Lieve Heit:

    Nog even lieve dochter en dan ben je weer thuis, bereid je maar op een temperatuurschok voor, het vriest hier en we zijn bijna ingesneeuwd. Tante Annigje niet, de gemeente heeft de route Woudsterweg - Dracht superschoon geveegd. Je kunt er wel op sokken lopen, Ome Auke zal ook wel moeten want hij heeft bijna geen geld meer om schoenen te kopen. Je tante wel, die heeft een complete inloopkast alleen voor haar schoenen Imelda Marcos (Google maar eens) is een beginneling bij haar vergeleken. Ik las net de Heerenveense Koerier, ze gaan daar de Gedempte Molenwijk helemaal opknappen. In de begroting staat dat van het salaris van Oom Auke de complete riolering betaald gaat worden. De naam wordt ook veranderd in Avenue Annigje.
    Ik wil je tenslotte nog even wijzen op het feit dat in deze temperatuur geen neger overleeft dus maak ik me ook niet zo ongerust. Bovendien heb ik opgezocht dat je maximaal twintig kilo mee mag nemen. Nu zijn de negers daar niet zo zwaar in deze tijd van het jaar maar dit is (gelukkig) toch te licht voor een eventuele vriend!
    Ik wil graag afsluiten met een mooie uitspraak van Oom Auke: "Er zijn drie soorten vrouwen: huisvrouwen, loopvrouwen en koopvrouwen. Ik wilde graag de eerste maar het is de laatste geworden.
    De moraal: Bezint eer gij begint!!

  • 19 December 2009 - 22:38

    Annigje:

    Hoi Esther,
    zeg, heb jij ook nog nieuwe kleren nodig voor het kerstdiner bij pake en beppe. Zoja dan wil ik wel even met je meegaan hoor. En als je vader ook nog een nieuwe outfit nodig heeft mag hij ook wel mee. Er is net een nieuwe winkel gekomen en die heeft hele leuke kleding.
    Ik weet alleen niet of hij wel tijd heeft want ik heb gehoord dat hij veel in de garage verblijft. Waar hij, nadat hij in de sauna is geweest, nog een halve dag in zijn blote kont in de tuinstoel ligt.
    Groetjes van je tante.

  • 20 December 2009 - 13:28

    Boonstra's:

    Hoi Esther.
    Het zit er bijna op! Wat heb je veel meegemaakt, gezien en heel veel geschreven. We hebben ervan genoten. We zullen jouw verhalen missen. Maar we zullen ook de reacties van jouw familie missen. Het was machtig!!Als we Kees tegenkwamen deden wij er natuurlijk ook nog een schepje bovenop!
    Goede reis terug en we komen je binnenkort vast wel weer eens tegen.
    Gr. Sita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 50753

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: