Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

01 December 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

19.34 25/11 Veranda

Vanmiddag gebeurde er een verkeersongeluk vlak voor mijn ogen. Bo en ik fietsten op een drukke weg en een grote vrachtwagen zou de zeg op draaien, dus al het verkeer minderde vaart. Ineens doemde achter ons een moto op die met een rotgang reed. Veel te hard, en wat er toen gebeurde zagen we aankomen. De brommer knalde met volle snelheid tegen de vrachtwagen en vervolgens botste de bestuurder met zijn hoofd tegen de laadruimte. Wonder boven wonder had hij afgezien van een gescheurde broek en een paar schrammetjes helemaal niets. Het voorwiel had in plaats van de normale vorm nu de vorm van een kwart maan aangenomen, zo gedeukt was hij. Deze man had echt een engeltje op zijn schouder, het had heel anders af kunnen lopen! De brommer was aan puin, zijn broek gescheurd (door een van de aangesnelde omstanders werd opmerkelijk snel een nieuwe tevoorschijn gehaald), ons sloeg de schrik om het hart, maar hij was verder ongedeerd. Merci de Dieu zou Tonton wel zeggen. Ik zal me nu weer op het voetballen concentreren. Tanti en ik zijn allebei bloedfanatiek fan van AC Milan, dat vanavond aantreedt tegen Marseille. Nu moet ik eerlijk zeggen dat een Franse club eigenlijk altijd het onderspit moet delven, maar dat vindt zijn oorzaak in het koloniale tijdperk..

26/11 18.12 Chillend in de stoel

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Vandaag waren Sanne en ik bij Village Artisanal, een grote overdekte markt vlakbij huis. Terwijl we allerhande leuke dingetjes voor zachte prijsjes op de kop tikten, hoorden we ineens mensen Nederlands spreken. Er was een grote groep Hollanders die op rondreis waren door Burkina Faso. Nadat we met verschillende mensen hadden gesproken, raakte ik aan de praat met een wat oudere vrouw. Ineens begonnen bij mij de alarmbelletjes te rinkelen, en detecteerde mijn gehoorsysteem iets akelig bekends, wat ik hier niet had verwacht. Na enige twijfel besloot ik om de vraag die op het puntje van mijn tong lag te stellen, waarop ik vervolgens een bevestigend antwoord kreeg. Deze mevrouw was inderdaad van Friese afkomst, en dus hebben we ons geteut maar in het Fries voortgezet. Erg vreemd om hier in Burkina Faso Fries met iemand te spreken. Even later vroeg se of ik ook zo'n last had van de 'sonne'. Nadat ik vlug haar vraag had beatwoord, vroeg ik of ze uit Gasterlan kwam, want als mensen Ronne naar de Sonne kan dat bijna niet missen. Wat bleek, deze vrouw had altijd in Oudemirdum gewoont. Bizar! De wrald is lyts!

28/11/09 Bed 21.09

Vandaag heb ik Bo en mijn broek opgehaald bij de kleermaakster. En ze zijn gaaaf! Mijn broek moest maarliefst viermaal versteld worden, omdat ik abnormaal dikke kuiten heb. De erfenis van tien jaar de schaatssport met zijn nevenactiviteiten beoefenen. Gelukkig werd het elastiek tout suite losgeknipt, versteld en vervolgens weer vastgezet. Daarna ging madame Tailleusse (Bij gebrek aan kennis van echte surnom gekozen koosnaampje) mijn broek nog even strijken. En dat was niet een strijkijzer wat bij jullie in de kast staat, neen het was een strijkijzer op kolen! Zoiets had ik nog nooit gezien, maar inventief was het wel! Binnen een paar streken was mijn broek kreukvrij.
Terugreis moest ik een aantal stops maken omdat mijn banden wederom luchtloos hun rondjes draaiden.
Fietsenmaker nummer 1 had zijn tienjarige zoon in de aanbieding. Het was een grote stevige jongen volgens zijn vader, die veel klusjes in en om het huis kon doen. Toen ik vertelde dat ik over drie weken alweer in Nederland ben, keek hij me niet-begrijpend aan. Hetwas juist de bedoeling dat ik hem mee naar Europa zou nemen! Ik probeerde hem uit te leggen dat kinderarbeid strict verboden is in Europa, maar daar wilde hij niks van weten. Het was reuze handig om een hulpje te hebben. Bij belangstelling uwerzijds, neem contact op met onderschrevene.
Fietsenmaker numéro deux wilde met me trouwen. Natuurlijk zoog ik een onzinverhaal over een man, met wie ik anderhalf jaar gelukkig getrouwd was en nu met smart op me wachtte, uit mijn duim. (Mijn onuitputtelijke bron van verzinsels ;)) Ondanks het feit dat ik het zelf reuze overtuigend vond, keek hij meteen naar mijn vingers. Geen ring? Vroeg hij; Nee die heb ik afgedaan want mijn vingers worden dik hier.
En waarom mijn man mij hier zo alleen naar toe liet gaan scheen hij helemaal niet te begrijpen. C'est comme ça monsieur!
Fietsemaker drie was mijn goeie ouwe, bijna alleen Mooré sprekende vriend. Nadat ik hem met 'Nésabre' had begroet, plakte hij mijn band, en kon ik weer fietsen door het hele Burkinese land.
Iets van deze laatste zin doet me denken aan een Sinterklaasliedje, maar dat geheel terzijde.

30/11/09 14.55 Met Milowmuziek op bed

Vanochtend op het werk gebeurde er zoiets leuks! Een kindje van zeven maandjes was ziek,en toen ze mij zag begon ze helemaal te lachen. Nadat ik de thermometer onder haar armpje stopte, pakte ze mijn hand en bleef hem vasthouden. Al lachend klemde ze haar minuscule vingertjes om de mijne. Mezelf lostrekken kon niet, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het ook niet met volle overtuiging probeerde. De andere zusters hadden inmiddels een diagnose gesteld en medicijnen voorgeschreven (daarvoor komt geen dokter aan te pas hier), en dus was het tijd om te vertrekken. Toen haar mama opstond en haar op haar rug bond, moest ze noodgedwongen mijn hand loslaten. Ze zette het me toch op een krijsen. Grote tranen biggelden over haar wangetjes, maar moederlief was onverbiddelijk en liep zo weg. Zo schattig! De andere zusters moesten hard lachen, eindelijk iemand die niet bang is voor de nassara, en zelf kon ik een verliefde glimlach de rest van de ochtend niet van mijn gezicht krijgen. Ontzettend lief!
Wat me trouwens steeds vaker opvalt is hoe groot de onderlinge verschillen in dit land zijn;
Grote glimmende, geblindeerde 4wd Toyota's racen ongegeneerd langs oude mannetjes die fietsen op brikken waarvan het lijkt alsof ze na jaren uit een Amsterdamse gracht gevist zijn.
Vanochtend was er een baby van 10 maanden die twaalf kilo woog. De volgende patient was een mager, zeg maar gerust uigemergeld, 5jarig meisje. Bij haar bleef de weegschaal op 14 kilogrammen steken.
Er zijn hier genoeg mensen die geen stroom, water, en huis hebben. Voor sommige van hen is het zelfs de vraag of ze wel gaan eten vandaag. Ook is hier in Ouagadougou een buurt, genaamd Ouaga2000 waar huizen, beter gezegd, kastelen staan die je zelfs in 't Gooi niet tegenkomt. Absurd!

14.29 1/12/09 Internetcafé

Ohneeeeee! Het is alweer december! Het is niet leuk om steeds weer in herhaling te vallen, maar ik moet toch zeggen dat de tijd hier voorbij vliegt! Time flies when you're having fun. Hier met de snelheid van een F16, dus jullie hebben vast wel in de gaten dat ik mij prima vermaak hier!
Ik zal zo weer naar Julliet, mijn vaste fruitvrouwtje, omdat ik ontzettend veel zin heb in papaya's en andere zoetheerlijkheden. Voor fruit kun je echt niet naar een betere plek dan Afrika!
Dinsdag is wasdag bij mij, dus zal ik zo weer wat OMOzakjes inslaan, 25franc het stuk (bijna 4 eurocent), en mezelf de rol van de woeste wasvrouw toebedelen.

Tot gauw, nog minder dan drie weken!

Liefs en un grand bisou,

Es

  • 01 December 2009 - 18:37

    Froukje:

    Oeh bah, een ongeluk. Gelokkich is it goed auroen mei it kereltsje. Al mat hij foartaan mar eventsjes better oplette en net sa hurt riede; naar het wijze advies van froukje.
    Mar wat superleaf fan dat famke, haha. En dat de rest derre, dei allegjer as eng sjot hahaa. Bist ek san draakje! :D
    Geniet er nog fan sa lang ast dr bist en tot binnenkort!! Hele dikke tútxxx

  • 01 December 2009 - 18:40

    Froukje:

    Naarling.
    Ik sjoch no krek dast jir ek de weersverwachting op stean hast. No wur ik toch wol heel erg jaloers. Heit hat krekt even op it thermometertsje búten sjoenn: 3 graden!
    No mar hope dat dr een heel dik pak snie komt en dat ik dei der dan lekker mei jaloers kin meitsje.

  • 02 December 2009 - 09:29

    Amarins:

    Haha ik begrijp nu toch de verhalen iets beter die je me probeerde te vertellen over de telefoon.. hihi!
    Maar ik vind toch ook wel dat er een engeltje op die schouder van jou zit hoor, elke dag die weg langs!
    Het weer is hier nu iets beter, het vriest zelfs! Maar is wel mooi blauw en zonnig!
    Ik zou dus eerst maar een ski-pak aantrekken haha!
    Nou tot snel alweer! Xxxx

  • 02 December 2009 - 11:59

    Ilse:

    óh....Dat meisje lijkt mj echt schattig :-D

  • 02 December 2009 - 16:28

    Marije:

    Heey Es!

    Ik ha dyn radio interview noch net te pakken krigen, mar ik sil nog ris efkes goed opsyk, want bin reuze beneid!
    Wat bliuwst moai skriuwen hé, hatstikke leuk allegear ;) ..
    Ik kin it my helemaal foarstelle dast smeltst troch sa'n berntsje, sjuch it al helemaal foar my .. ;)
    Geniet salang ast dr bist en we prate binnenkort snel yn real life by :D!

    Leafs Marije

  • 02 December 2009 - 21:51

    Anne S:

    Esther!

    Wat een machtige verhalen weer! Ik geniet er altijd van!Ik kon je radio-intervieuw niet vinden! Maar heb Karin al even gevraagd!

    Donderdag ga ik met pepernoten en thee naar Sporting - S.C Heerenveen kijken.
    maar ik hou toch mijn hart stevig vast. Want de kans is 95% dat Koning en Breuer weer in een defensie staan.
    Papa, Bak-N en Elm zijn twijfelgevallen, daar naast is er nog een redelijke rits afwezigen. Maar ik ben positief ingesteld. Dus bekijk het maar zo: Wat ze ook doen donderdag, het valt altijd mee!

    Tot over 3 wochen!:D

  • 03 December 2009 - 14:42

    Tryntsje:

    Hee fruitfretter mei dikke kûten.

    Oehoeh, in heus shirt mei SDS der op en dát yn it verre Afrika. Al is dat rose kleurke al wat minder.. Mar hast al in moai plaatsje der fan makke?
    Silst fan't wikein dêr ek efkes Sinteklaas fiere? Of hiest soiets net beskriuwn yn dyn foarige ferslach. Miskien wat mutsen of wanten foar de plaatselijke bevolking, aangezien de winter dêr begjint.. (ahum). Foardast hjir wer komst meist dy goed oanklaaie want it wurdt hjir hieltiid kâlder. Mar dat is better as it ferfelende rein/hurde wyn waar. Mar dêr wisto op dit momint efkes neat mear fan!

    Esther, ik hoop dast dêr noch efkes kinst genietsje. Al sist it dêr wol misse (en earlik sein sil ik dan ek dyn ferhalen misse!)

    Tútsje xx

  • 04 December 2009 - 13:04

    Karin:

    Heeee,

    Haha was ik even vergeten, jij komt natuurlijk 3 dagen later weer terug! Wat super schattig met dat meisje, anders drop je der eentje weer mee naar Nederland terug?(A) Wajoo, over 18 daagjes kom je alweer terug, wat snel!:O Kun je Ronja even bewonderen! Nou es nog heel veel plezier daar en wel bellen snel weer! Laat ik ook maar eens typisch-frysk afsluiten! TÛTxx

  • 12 December 2009 - 18:39

    Saskia:

    Woensdagav.bij je Beppe Hiltje een viltcursus gevolg waar ze vol trots vertelde over haar kleindochter die in Burkina Faso was.Nog maar 18 jaar en al zo'n reis aan het maken! Burkina Faso, het land waar ik hele lieve vrienden heb wonen en er inmiddels 6 keer ben geweest. Een deel van m'n hart ligt daar.
    Ester, ik heb een gedeelte van je reisverslagen gelezen. In een woord:Geweldig!!! Wat jij allemaal meemaakt en ervaart dat zijn de mooiste levenslessen die je in je leven mee krijgt.
    Fijn dat je er zo van
    genieten kunt.
    Nog even en je gaat weer terug naar nederland waar het leven er totaal anders om en toe gaat.Maar ik denk nu al zeker te weten dat je deze ervaring/reis/mensen/land/etc etc nooit meer zult vergeten.
    Geniet nog even van al het moois wat je daar mee maakt.
    Hartelijke groetvan iemand die je niet kent maar heel goed weet en kent waar jij nu bent.
    Groet,
    Saskia Andringa uit Groningen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 50750

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: