Tu est mon amie - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Tu est mon amie - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Tu est mon amie

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

16 September 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

Bonjour!

15.12 15/09 Auberge Le palais

Eindelijk! Mijn bagage is er; ik heb nog nimmer zo genoten van een koude douche als zonet. Heerlijk mijn eigen douchespulletjes en daarna kon ik me in mijn eigen luchtige kleding hijsen. Bo en ik wijn net water gaan halen, nee niet uit een put of iets dergelijks, gewoon in een fles uit een mini winkeltje, en hebben we bananen gekocht en die uigedeelt aan de spelende buurkindjes. Erg schattig!

Vanochtend zijn we onderworpen aan een cursus Djembé, en laat ik daar nou net een uitzonderlijk talent voor te bezitten. De les was in een soort gemeenschapscentrum waar kinderen eten kregen en het broodnodige onderwijs. Meteen kwam er een superschattig, nog geen twee jaar oud, meisje op me af, en sprak de volgende magische woorden: 'Tu est mon amie'.
Ik smolt terplekke.

Ik word hier trouwens nog steeds lekgeprikt door muggen ( in Burkina en Nederland hebben ze dezelfde smaak), wat best heel vervelend is omdat zij malaria kunnen overbrengen. Nu mijn bagage terecht is, kan ik me gelukkig beter beschermen dmv anti-insectenspray en kleding. Het manusje van alles die zich over ons heeft ontfermd hier vind dat we te weinig eten, maar met dewe hitte heb je gewoon geen trek!
Over een half uur begint de Franse les waarin ik gister dramatisch van start ben gegaan. Als we vrijdag met ons examen onder de 5 halen moeten we volgens monsieur ..... terug naar Nederland. Eigenlijk zou ik dus nu Frans moeten leren, maar daar heb ik de komende vier maanden nog zat tijd voor. Ik merk al dat ik ee nbeetje vooruitgang boek met het begrijpen, nu het parler gedeelte nog.

21.04 LT 15/09

Wat hebbn zij gelachen vanavond, Victor heeft mij benoemd tot zijn petite soeur, en er was een heeeule enge Ivoriaan in de herberg. Hij was zo dronken als een aap, zo stoned als een garnaal of een combi van beide. Hmmm een kruising tussen een aap en een garnaal, lijkt me vreemd.
Hij praatte heel snel en toen wij vroegen of hij het lantement wilde herhalen, zei hij heel rustig, Je dit, en ging vervolgens op hetzelfde tempo verder. Daarna hebben we een woordenlijst Frans -Engels gemaakt voor onze grote vriend Victor; voor ons zal hij trachten er eentje in het Frans-Mooré ( Mooré is de taal die hier door bijna iedereen gesproken wordt) te maken.

08.04 LT 16/09 Free the Lizzard!

Trwijl we vandaag pas om 9 uur hoefden te ontbijten, was ik voor half acht al druk in de weer. Pourquoi? Zullen jullie je wellicht afvragen, nou lieve vrienden, dat zat zo. Ik, half-slapende, opende rond 7 uur eventjes mijn ogen, en zag iets op het behang wat daar niet thuishoorde. Na een aantal keer knipperen verscheen een hagedis/Lizzard/Gecko/Salamander achtig wezen duidelijk op mijn netvlies. Gelukkig zat hij vrij ver weg, voor zover mogelijk in een kamer van 2 bij 3. Hij zat boven de kast, niet ver van het raam waardoor hij naar binnen was gekropen. Toen ik echter het licht aandeed, schoot het beest als een speer tussen de muur en de kast. Ietwat angstig wat ik in mijn klamboe, maar besloot toen dat ik het beestje toch maar uit mijn kamer wilde hebben, voordat het in mijn tas kroop. Door het geschuif met de kast ging hij alleen maar verder van het raam af witten; en die beesten zijn Schnell! Usain Bolt is er niks bij. Ineens kreeg ik een heul goed plan, boven het raam hing een stok waaraan in een ver verleden ooit waarschijnlijk een gordijn heeft gehangen; en dus werd dat mijn wapen. Nee, niet om hem te doden, dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen, maar om hem subtiel in de goede richting te laten kruipen. Al na enkele minuten had mijn tactiek effect, en kroop onder luid gejuich en andere aanmoedigingen van ondergetekende het dier uit het raam.

15.12 cybercafé

Ik heb nog een paar ,inuutjes en moet dus opschieten, maar vanochtend hebben we een wandeling gemaakt in een non-lotti wijk hier in OUaga onder leiding van monsieur Allain. Dat betekent zonder water en elecktriciteit, dus superarm. Er waren daaar superveel kindjes, en we riepen allemaal van verre 'Nassara' (blanke in het Mooré) en de brutalere kiddo's kwamen ons zelfs een handje geven. Monsieur Allain was super trots op het door hemzelf opgerichte schooltje voor 3/4/5 jarige kindjes daar. Misschien dat dat wel een goed project is om een deel van mijn ingezamelde geld heen te sturen.

Ik moet stopppen nu, want volgens het knipperende balkje heb ik nog 2 minuutjes. Vanavond gaan Julia, Bo en ik even uit eten. Lekker iets anders dan rijst! :D

Liefs et au revoir!

xxxx



Het eten hier is best te doen, alleen het is super vet. Gewoon gemaakt om je maag te vullen, maar niet echt gewond.

  • 16 September 2009 - 15:39

    Karin:

    Heee Es,

    Haha wat vet, net weer wat voor jou zo'n leguaan=p
    Heb je ook al wat foto's gemaakt, ben heul benieuwd!
    Mooi dat je je koffer weer hebt=)

    Leafs xx

  • 16 September 2009 - 15:47

    Dyn Mem:

    Leave Es,

    Wat een super verhalen faam, ik wist wel dat je heel stoer bent maar zo'n beest met een roede te lijf gaan vind ik wel heeel dapper :)

    Dikke tút

  • 16 September 2009 - 18:48

    Janet:

    ha leave esther,
    wat een geweldige verhalen en wat omschrijf je deze mooi, het lijkt wel of we met je mee reizen. gelukkig dat alles weer wat in orde is en dat je nu met volle teugen kunt genieten.

    dikke tut, Janet

  • 17 September 2009 - 08:46

    Froukje:

    Wow.
    Moest ik even een sprintsje dwan om al dien verhalen te lezen. Haha. Mar mooi dast dien spulletjes wer hest :D
    Inneke hie it dr juster ek al oer, en toen togt ik al ohoooh. Mar gelokkich is it goed kommen.
    Mar wat skrieuwst ek een lange verhalen, sa ha ik helemaal gjin tiid om jir stiekem oender de les alles te lezen. Haha, it gjit nog steeds goed; die kerol hat nog niks ien e gaten.
    Mar leave, succes nog even. en ik sil de verhalen de folgende keer tús leze.. :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 78
Totaal aantal bezoekers 50757

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: