Heimwee? - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Heimwee? - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Heimwee?

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 September 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

17/9 16.00 LT herberg.

Ik had wel verwacht dat ik op een gegeven moment graag naar huis zou willen, maar dat het al na 5 dagen zou zijn had ik vooraf nooit kunnen voorspellen. Zoals sommige van jullie wel weten, heeft mijn moeder borstkanker, maar waren de berichten voor een kwaadaardige tumor best positief. De tumor was klein, en is met een operatie een paar dagen voor mijn vertrek weggehaald. Tijdens die operatie is er ook een lymfeklier weggehaald, om te kijken of de kanker uitgezaaid was en nu hebben we vandaag daar de uitslag van gekregen. Het blijkt nu dus dat de kanker inderdaad uitgezaaid is naar haar lymfeklieren.
Dit bericht kwam echt als een klap, want alle dokters die we gesproken hebben waren positief. Flink kut dus, en nu krijgt ze een chemokuur nadat de andere lymfeklieren 30 september worden verwijderd. In plaats van dicht bij mijn familie te zijn, zit ik nu in diep donker en bovenal ver Afrika. Ik zou nu op dit moment niets liever doen dan het eerste de beste vliegtuig terug naar huis nemen, maar ik mag van mezelf geen overhaaste beslissingen nemen.
Nadat ik zonet met heit gebeld heb, heb ik besloten om vooreerst hier te blijven. Het is even een extra horde, maar het komt wel weer goed!!

18/9 19.59 LT a la maison.
Wat een dag zeg. Terwijl ik dit schrijf lig ik op mijn bed in een superhete, ventilatorloze kamer in het best grote huis van mijn gastgezin. Ik ben vanochtend nog van gastgezin verandert, want het gezin waar ik geplaatst zou worden kreeg familie op bezoek ( dat mag je hier niet weigeren), en dus was er geen plaats meer voor mij, en kom ik nu in een ander gastgezin met een andere Nederlandse vrijwilliger
Deze familie lijkt me superleuk, en volgens Yvo, stundent geneeskunde die hier nu al een aantal weken zit, had ik het niet beter kunnen treffen. Het huis is voor Afrikaanse begrippen erg groot, en heeft electriciteit, maaaaaar geen stromend water.. En das best even wennen. Het gezin heeft een ietwat uitzonderlijke samenstelling. Tanti en Tonton, de 'moeder en vader', 2 bonnes Clarice en Jenny, en voor de rest wisselt het nogal eens. Zo komen er geregeld neefjes en nichtjes over de vloer, maar ook broers en zussen blijven hier vaak slapen; en dan zijn Yvo en ik er nog.
Vanochtend ben ik met Julia naar het centrum geweest, en bij de bank lukte het wisselen van mijn traveler cheques naar de lokale valuta CFA nu wel :D Daarna zijn we naar een supergrote Afrikaanse markt geweest, en wat was dat een drama! We waren nog geen minuut binnen, of hadden al een groep van minstens tien grote donkere mannen achter ons aan zwerven. Allen wilden ze onze gids zijn, en aangezien blank hier het synoniem is voor rijk, wilden ze ons ook allemaal naar hun kraampjes lokken. Voor eenieder die de de zwarte markt in Beverwijk kent qua mensen die je proberen naar hun eettentje te halen, vermenigvuldig dat ongemakkelijke gevoel met 964513 tot de 12e macht, en je begrijpt ongeveer hoe wij ons daar voelden, we werden letterlijk aan onze arm de winkeltjes ingetrokken. Na 20 minuten loswrikken en Non, merci een keer of duizend herhaald te hebben hadden we het helemaal gehad daaro.
Ik zal nu proberen te gaan slapen, maar ik betwijfel of het gaat slagen met deze hitte.

19/9 08.12 LT Gastgezin

Jeeeeeeeemig, wat een nare nacht was dit. Eerst heb ik ruim vier uren liggen woelen omdat ik door de hitte niet kon slapen, terwijl ik echt exhausted was na de afgelopen heftige dagen. Ongelofelijk wat mis ik mijn goeie ouwe ventilator. Ik heb nu zo gezweet dat ik me te vies voel om nu verder te schrijven, eerst maar eens douchen. Alhoewel, douchen, meer bakjes water over mezelf heenkieperen.

19/9 11.55 nu, Cybercafé secteur 30 Ouagadougou

Het douchen/ bakjes kieperen/ wassen was minder vervelend dan ik me had voorgesteld. Maar goed ook, want ik zal het er de komende weken mee moeten doen. Stiekem kijk ik nu al uit naar een warme douche van een half uur bij terugkomst in Nederland! Vanmiddag gaan Yvo en ik zwemmen bij de Amerikaanse Ambassade, het zwembad lijkt in de verste verte niet op de Stiennen Flier waar ik vroeger zo regelmatig te vinden was, maar het zorgt wel voor verkoeling. Het is hier overdag namelijk dik 35 graden, in de volle zon met gemak 40. Opzich heb ik niet heel veel last van de hitte, maar ik moet mezelf er steeds aan herinneren dat ik veel moet drinken. Het valt me mee dat ik nog niet ziek ben, die arme Bo ligt nu (met onder andere tyfus) ziek op bed bij Harmke en Raphael!
Wat me trouwens opvalt in deze nieuwe buurt, aanzienlijk armer dan waar ik de eerste week gespendeert heb, is het enorme aantal kleine kinderen. Gemiddeld zijn het er 6 à 7! Ongelofelijk, zeven keer zwanger in deze hitte is onmenselijk als je het mij vraagt.
Even een vraagje voor degenen met wie ik al mijn mooie Heerenveenmomenten deel, wat is er ain hemelsnaam aan de hand?! Het kan toch niet zo zijn dat wanneer ik na de winterstop terugkeer, we ons nog steeds in de onderste regionen der ranglijst bevinden? Even wat extra hard aanmoedigen. Vanmiddag zal ik trouwens mijn kamer een beetje decoreren met onder andere met een poster van Michel Breuer, waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank Anne!

De volgende keer zal ik proberen wat foto's online te zetten, deze computers hier zijn aanzienlijk sneller dan die vlakbij de herberg.
Ik vind het superleuk om jullie reacties allemaal te lezen, dus blijf daar vooral mee doorgaan! ;)

Liefs uit Burkina Faso,

Esther

A bienvenue!






  • 19 September 2009 - 12:44

    Dyn Mem:

    Hey Esther,
    Je moet maar denken na regen komt zonneschijn!!!!! kin net oars, en it komt helemaal goed mei mij!!!!!
    Wat heb je weer een super verhaal, ik zit hier te smelten achter de computer.
    Karin giet fanmiddei foto's van de puppy's meitsjen en op har Hyves zetten, is hjoed prachtig waar hjir en de puppy's binne búten in 'e ren, finne se prachtig.
    Dikke tút fan Hannie

  • 19 September 2009 - 13:04

    Ilona:

    Hey meid! Wat weer un verhaal! Ik wil je heel veel sterkte wensen!! Positief blijven!

    Liefs!

  • 19 September 2009 - 13:34

    Dien Suske:

    Hee leave Es!(L)

    Jeetje, wat wer een verhaal!
    Hjoed binne usé Pink Ribbon Armbanden eindelijk kommen, se binne heal mooi!=)
    Ik heb hjoed foto's makke en se der op setten, wat leuk dast mij even hiedest krabbelt!

    Leafs!

    p.s. Je kunt 't topper!

  • 19 September 2009 - 14:19

    Johannes :

    HoiHoi,
    Ik lees je verhaaltje net, maar heftig.
    Ik ken je misschien amper, maar ik wil graag mijn sympathie tonen.
    Je kunt het :)

  • 19 September 2009 - 14:43

    Willeke:

    Hee Esther,
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat daar, en verder ook heel veel sterkte met alles..
    ik zal je blog blijven volgen!

    xx Willeke


  • 19 September 2009 - 14:58

    Anke:

    Hee Esther,

    Wat kan jij prachtig schrijven zeg! Hartstikke leuk om je verhalen mee te beleven.Ben ook benieuwd naar de foto's. Maarre, misschien moet je -voordat je een nieuw bezoek aan het centrum brengt- een t-shirt laten drukken met "Non merci, je suis marié"
    Enne, kop d'er voor faam, uteinliks komt it allejer goed!
    Dikke tut fan Anke

  • 19 September 2009 - 15:26

    Beppe Trienke:

    Lieve Esther,
    Ik ben vanmiddag op de Gaest en ik wens je heel veel suc6 en wat schrijf je prachtige reisverhalen.

    Groetjes van beppe T.

  • 19 September 2009 - 17:04

    Je Lieve Heit:

    Ik begrijp dat het de hoogste tijd wordt dat er een stevige delegatie van de familie Visser afreist naar Donker Afrika om die broeders aldaar enig respect bij te brengen. We kunnen het rijmpje van bûter, brea etc wel laten opzeggen. Mochten we ook maar de geringste afwijking van de originele tekst horen is daar vast wel een of andere rivier (met kaaimannen en/of piranha's!) in de buurt om deze heren in onder te dompelen. Ik ga nu Googelen om te kijken of we ook familiekorting bij Burkina Airways kunnen krijgen wanneer ik met oom Auke en Jorke even langskom om met een paar bosnegers af te weven!

  • 19 September 2009 - 17:53

    Anne S:

    he Esther!

    Dat je nu een soort van heimwee hebt is heel normaal! Heeft iedereen die voor zo'n tijd weggaat na ongeveer een week!

    Karin en ik gaan morgen even naar heerenveen, en er zit een stijgende lijn in dus ik verwacht een 2-1 overwinning!

    Alles komt naar een tijdje weer goed dus blijf ervan genieten Je bent sterk genoeg!

    x

  • 19 September 2009 - 19:26

    Ome Auke:

    Hee esther,

    Ik ga met je heit mee. We gaan ze dan een beetje respect voor de Vissers bijbrengen. Aan de dakgoot zou pake zeggen.(zouden ze die daar wel hebben?) Neem ik gelijk een mobile airco voor je mee.
    Er is vast wel een boom waar de stekker in past.

    Groetjes,

    Ome auke


  • 20 September 2009 - 07:05

    Geeske:

    Hoi Esther,

    Wat weer een mooi verhaal.
    O jee, binnenkort bezoek van een delegatie Vissers.(stoer!!!)
    Maak er wat van daar Esther, het komt allemaal goed.

    Groetjes Geeske

  • 20 September 2009 - 07:07

    Ineke:

    hey

    esther
    wot kest do mooi skrieuwe
    kbin elke keer wer beneid nei dyn verhalen!
    kbin juster bij jim mem wist en heb de hountsjes wer sjoent.wot wut der goed op passe,ze groeie as kool!mooi dat wij no een bietsje een idee krije hoe as t der is yn afrika!en esther do ik sterkte der yn afrika en ps jim mem is heel blij mei dyn sms jes jer!
    dikke tut ineke

  • 20 September 2009 - 09:46

    Sybrich :

    Hee meid!

    Zo ik heb dien site ek foen;) Wat een verhaal sis..wol een hele mooie ervaring om dit mei te meitsjen!

    Fjidder wol ik dei heel volle sterke wensen mei alle omstandigheden!

    Zet em op!

    xx

  • 20 September 2009 - 12:18

    Frans K:

    Heey Esta,

    Heerlijke verhalen om ze hier zo te lezen en Heerenveen is inderdaad echt een drama... Straks Twente en dat wordt ook weer aan 't gas...
    Klote van je moeder trouwens :( heel veel sterkte er mee en vee succes en plezier bij de Ouagadougou'ers ;)

    x Frans

  • 20 September 2009 - 14:30

    Froukje:

    Leave Es!
    Wat erg van dien mem, mar positief blieuwe. Do bist no wol fier fuort, mar derom binne wij dr allegjer altiid nog wol foar dei.
    Wat een leuke verhalen juh, en die hitte haha. Krek wat foar dei, hast al een kleurtje kriegen? Of eerder een rood verschroeid hoofd? ;)
    Is it der ek allegjer sa goedkeap? Want dan wol ik dus net witte mei hoen grutte jurkjes-koffer asto tús komst. Deamit, blij dat ik dei 4januari net op hoef te heljen :D
    Mar geniet dr nog lekker van, en foaral alle kansen griepe diest der krijst!
    Dikke tút út it lekkere kalde herfstweer ien friesland. X

  • 21 September 2009 - 09:15

    Jenny:

    LEAVE !

    Ik had immers nog vorige keer in een reactie gezet dat voetbal zaterdag niet doorging.. helaas.
    Vv lemmer heeft maar 2-1 gewonnen van Oudehaske haha!
    Zaterdag moeten wij tegen oudehaske! maar dit wordt voor ons heus wel weer een dikke overwinning want vvi won vorige week ook iets met 7-0 van ze.

    Ik ben nog niet weer naar Heerenveen geweest nadat jij weg bent, misschien ben ik dat ook niet van plan meer hehe. Nouja ik had met je lieve zusje afgesproken om de eerst volgende thuiswedstrijd met haar te gaan!

    Maar wat lees ik, een Jenny daaro? gezellig man, denk je dan ook nog een beetje aan mij? (A) hihi.

    Nou lieve schat, veel plezier en succes nog, en natuurlijk veel sterkte, snap dat je je rottig voelt zonder je familie. Ik denk aan je!

    Heeeel veel liefs van Jenny!

  • 21 September 2009 - 11:00

    Folkert Groenveld:

    Hallo beste Esther,
    Ik praat nu even met je zus Karin over jou.
    Super spannend zeg, wat een geweldige ervaring.
    Heel veel succes en hartelijke groet van
    je oud-leraar.
    Later meer, maar moet nu weer met de klas verder!
    groet, groenveld

  • 21 September 2009 - 13:49

    Djûra:

    Heej essiegirl!! :D

    WAt skrok ik eem van ut begin van dien verhaal faam.. ik hie al ut ien en oar jert.. mar dit is nit leuk... hoop dast ut een bietsje van die auwsette kist mei al die mooie en natuurlijk nit allejer mooie mar wol bijzondere indrukken diest der allejer opdoekst!! :D Ut klinkt allejer heel interresant he!! al de bentsjes.. snap echt wol dast der wol verliefd op wurre kist.. ik wur ut al ot ik se op tv sjog :O lit stean ient echt :P haha...

    Ik vien trouwens dast dien verhalen echt super leuk skruiwst! dus gean der vooral my trog.. dan les ik se mei alle plzier!! :D
    Hej vor now eerst good lock dero en ik blo de site checken op neie verhalen!! :D

    Oeeh trouwens.. ik ha tonsje mien eerste autoles!! :O spannend! :P hihi...

    Liefs + dikke tutten Djûra

  • 21 September 2009 - 14:27

    Betty:

    Hoi Esther, dikke tût van ons. Wijs dat je geen overhaaste beslissing hebt genomen om naar huis te gaan terwijl eerst alles dat in je zegt, wat heel begrijpelijk is.
    Verder is het erg wennen natuurlijk maar wat een onvergetelijke ervaringen doe je op!
    Veel succes met bakjes water e.d.:)
    Leafs, Betty

  • 21 September 2009 - 16:44

    Anoek:

    Hee Esther!
    Je hebt weer een mooi verhaal getypt! Karin had het er al over, hebben het in de bus altijd wel even over jou ;) Mooie foto's!
    Sterkte en veel succes!
    xx

  • 21 September 2009 - 17:29

    Pake En Beppe:

    Een groet van pake en beppe. " Heerenveen mist jou " zegt pake, weer verloren.
    Beppe wilde wel even met jou over de arkt vanwege een "lapke".Ik geniet van je verhalen. Veel liefs van pake en beppe

  • 22 September 2009 - 15:45

    Berichtje Van Meta:

    Heej Esther

    Ik heb je verhalen ook gelezen en je kunt i.d.d. prachtig schrijven.
    Ik ga je zeker volgen!
    Meiske geniet van deze tijd, en positief blijven, dat dot dien mem ek !!

    groetjes van meta

  • 25 September 2009 - 17:29

    Froukje:

    Woaaah die krokodillen en schilpadden!! VET!

  • 05 Oktober 2009 - 21:22

    Klaske En Gosse:

    Leuk even op deze manier tezien en te horen waar je zit gaat je goed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 50753

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: