à demain? - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu à demain? - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

à demain?

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

22 September 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

19 sept 20.03 comfistoel in huiskamer gastgezin;

Ik ben en blijf een Nederlandse, dus moet ik het, als een echte oranje leeuwin betaamd, het eventjes over het weer hier hebben. Ik verwonder me er nog steeds over: Van ontzettend benauwd en dik 37 graden, koelt het binnen anderhalf uur 10 graden af en komt het met bakken uit de lucht. Niks geen Hollands miezerbuitje, nee de straten staan na 15 minuutjes plensen al blank. (Gedeeltijk natuurlijk ook te wijten aan het riool hier, maar afijn)

Normaliter krijg je hier vrij snel een taxi, als blanke misschien nog wel sneller, maar als het begint te regenen.. Dan kan mission impossible 4 beginnen. Zo ook deze middag. Wat was ik blij dat ik toch, tegen moeders wil, Birkenstocks had gekocht en op dat heuse moment droeg. Ze zijn supercomfi ( handig op deze wegen met losse stenen allover), iets hoger en klepperen niet als gewone slippers, dus zaten mijn benen niet onder de roodbruine smurrie. Wat zou Karin zichzelf uitlachen als ze deze wegen kende toen ze me vlak voor vertrek vroeg of ik geen 'hakjes' meenam. Terwijl ik op mijn Birkies door de bruine bende banjerde, heeft Tonton een ventilator voor me geregeld :D Hoezeeee! Vanochtend hebben we samen een klamboe opgehangen, want het ding wat ik zelf meegenomen had (Thanks D.) was een 1persoons en aan gezien ik een 2persoonsbed heb, was dat ietwat aan de krappe kant, niet bijster handig als je 'lekker' bloed hebt! Ik slaap vannacht vast stukken beter! Tonton vindt het helemaal cool dat ik van voetbal houd, al klinkt Heerenveen uit zijn mond als ' Earrenvan'. Er was vanmiddag voetbal op de tv, die overigens de hele godganse dag aanstaat, en hij riep me meteen! superleuk dus :)

20 september 20.33 LT, mijn bed

Wat ik al vermoedde is vandaag dus bevestigd; lang niet al mijn berichtjes komen aan in Nederland, en ik ontvang ook veel niet hier.. Best stom dus, maar hier valt niks an te doen.
Oeeeh, morgen mijn eerste dag in het ziekenhuis, en ik heb er superveel zin in. Volgens de kenners moet ik geen hoge verwachtingen hebben, en alles mooi op me af laten komen. Helemaal prima, want ik doe niks anders hier! Wat ik wel heel jammer vind is dat Bo nog steeds ziek is, en me morgen dus niet vergezelt. Vandaag was een échte zondag, weinig actief zijn, veel lezen en voetbal kijken. Dit laatste gaat hier wel iets anders dan thuis. Samen met Yvo vertrok ik op de fiets naar een cafeetje verderop. Tijdens de barre heenreis ben ik op miraculeuze wijze aan alle gevaren van het verkeer hier ontsnapt. Eenmaal aangekomen kon je voor 150CFA ongeveer 23 eurocentjes, plaatsnemen op een metalen bankje in een ruimte met 40 Burkinabé, 6 ventilatoren, gescheiden van de sterrenhemel door louter een golfplaten dakje. Wat een belevenis, en wat zijn ze hier fanatiek... Geeske tijdens Renado-Sleat is er niks bij ;)
Ik ga nu gauw slapen, morgen weer een spannende dag!


21 sept 20.45LT Bank

Mijn eerste dag in het ziekenhuis begon op z'n zachtst gezegd anders dan verwacht. Samen met Yvo was ik naar het CMA ( Centre Medical avec Antenne chirurcal) gefietst en toen Raph gearriveerd was om me voor te stellen aan de directeur, bleek dat monsieur Kinda nog sliep. Gister was het namelijk het einde van de Ramadan, en veel mensen namen daarom vandaag vrij. Zo ook de directeur, en dus zou ik wel weer naar huis kunnen.. Daar had ik niet zoveel zin in, dus ben ik met Yvo aan de slag gegaan op de Urgence, de SpoedEisendeHulp. Eerst was er een kastje naar de muur verhaal, maar uitendelijk kwamen we terecht in een ruimte, stampvol en met een temperatuur van de gemiddelde schoenmaat.
Door de hitte viel ik tot twee keer toe bijna flauw. Erg raar, aangezien ik daar in een supercoole hagelwitte doktersjas stond. De rest van de ochtend bracht ik door op een stoel naast een akelig veel op dr. Foreman (House M.D.) lijkende student/dokter. Ik moest (Franse) aantekeningen maken, lichaamstemperaturen vaststellen, handschoenen aanreiken, verwijsbrieven schrijven én tekenen en zulke klusjes. Het ziekenhuis was wel ongeveer hoe ik verwachtte, superchaotich, smoordruk en bloedheet. Ik voelde me wel een beetje onnozel, omdat ik, afgezien van mijn in tv-series opgedane wijsheden, nog zéro medische ervaring heb. Toch heb ik alweer zin in morgen! Vanmiddag heb ik de eerste foto's geupload, en daarna heb ik gevoetbald.
Vlakbij ons huis was een groep jongens aan het voetballen, en ik had zin om mee te doen. Toen ik, na Yvo, aankwam begon iedereen (me uit) te lachen. Ik hoorde ze bijna denken; ' Pfff een wit meisje voetballen?' Nadat ik twee doelpunten had gemaakt en het donker begon te worden, gaven ze me een handje en vroegen: ' à demain?' Met een zelfvoldane glimlach antwoordde ik, 'Oui, à demain'

P.s. Misschien kan ik wel een teamgenootje meenemen.. Wij bij Heerenveen schijnen nog verlegen te zitten om een trefzekere spits..

Nu, 22/09 17.23 LT, Cybercafé

Okeee, vanochtend heb ik dus met de directeur gesproken, en er is een wijziging in het plan ( Het is en blijft Afrika). Omdat Bo en ik nog geen medische ervaring hebben, en het CMA vol ligt met allemaal slachtoffers van de overstroming en het dus heel druk is, en wij schokkende dingen zouden kunnen zien, gaan we NIET in het CMA werken. Beetje vreemd is het wel, omdat ik al een dag gedraaid heb, maargoed. Nu gaan Bo en ik, als ze weer opgeknapt is, aan de slag bij 3 verschillende kleine ziekenhuisjes, waar het rustiger is en we beter onwe eerste medische ervaringen op kunnen doen, en niet in de weg lopen als in het CMA. Dit moet alleen nog wel geregeld worden, dus ben ik voorlopig werkloos.
Vanmiddag heb ik samen met Julia en Bo iets gegeten in de stad bij een superleuk eettentje waarvan de naam me nu even ontschoten is. Tanti bracht me achterop de brommer, hoe cool is dat? Ik stond wel doodsangsten uit op een gegeven moment, maar ik leef nog! We doen trouwens veel spelletjes thuis, pesten en gister ontdekte ik dat ze hier ook ' Alli Kalli' hebben, en daar heb ik louter goede herinneringen aan ;) Ik zal nu gauw naar huis, want ik ben al sinds vanmiddag vroeg weg. Daarnaast denk ik dat mijn voetballende vriendjes ook wachten op de blanke.

Liefs, en tot gauw!

xxx vanuit, de coolste naam bezittende hoofdstad in de wereld, Ouagadougou



  • 22 September 2009 - 18:17

    Mem:

    Hey faam, net te geloven wat ast der allegear beleefst, super. Ik moest sa laitsje, seach it helemaal foar my do bij Tanti achterop de brommer, is wat oars dan by heit achterop de motor. Hoop dat je vanmiddag weer veel doelpunten gemaakt hebt.
    Jún binne der wer minsken wist foar n pup. Wy ha no nog 2 reutjes oer. Hoop dat Bo wer gauw opknapt en dat jimme gauw een nei plakje krije in n sikenhús.
    Heu, groetnis xxxx mem

  • 22 September 2009 - 19:34

    Elske:

    Hee Leave!,,

    Wat hest al wer een soad meimakke man!,, wol een ervaring dit alleger of net? de hiedest t net graag wolle misse, of wol? want t klinkt erg interessant iig!,, fient sufer sonde dat ik net sa dapper bin west om san stap te setten,,
    maar dat van jimme mem, dat wist ik hielendal net! :( dan is t echt kut dast do net thus bist, dat snap ik echt wol!,, sterkte der iig mei!
    Maar ik winske dy nog heel erg volle plesier derre!,, en ik sal dien verslagen iedere keer wer even lese;)

    Dikke tut! Xx

  • 22 September 2009 - 20:40

    Je Verontruste Vader:

    Hoi dochter,de laatste vijf á zes jaar heb ik 's nachts zeer licht geslapen omdat ik die rotjongens op de brommers moest verwijderen of met de dood bedreigen. Ik ken onderhand ieder merk scooter en elk type uitlaat. Wanneer ik binnen tien minuten hetzelfde geluid twee x hoorde stond ik al buiten om een stok tussen de spaken te steken. Op deze manier zijn de afgelopen jaren diverse coureurs gelanceerd en daarmee sponsor ik het hulpmiddelen uitleencentrum in St. Nicolaasga.Mede door mijn akties konden hier de meest geavanceerde krukken, rollators verstrekt worden aan de onnozele halzen die een keer te vaak bij jouw (eigenlijk mijn!) huis langsreden. Maar tot mijn uiterste verbazing en ook teleurstelling heb ik moeten lezen dat jij daar momenteel bij een donkere bromnozem (De Zevensprong!!) achterop Ouadouadoua of zo onveilig maakt!! Wij gaan zeer binnenkort een functioneringsgesprek voeren!!


  • 22 September 2009 - 21:24

    Linda:

    He Esther!!

    Leuk man die verhalen.. Had nog niet veel tijd gehad, maar heb nu ff wat verhalen gelezen! Je bent maar aardig aan het schrijven, Leuk! Hopen dat je een mooi plekje krijgt in een ziekenhuis. Dat het leuk is en dat je ook nog wat leert :P Nou ik zal je verhalen in de gaten houden!!

    Liefs, Linda

  • 23 September 2009 - 07:45

    Amarins:

    Hahaha zo mooi, Esther kan heus wel voetballen =)!!
    Hé als je dit nog leest voor vanavond, ik bel je vanavond even! Zal ik nu weer verder met de BUFFEEEEEHHHS, you snap?

    Geniet nog maar ff van je vrije dagen (al snap ik dat je graag aan de slag wilt).

    Xxxxx


  • 23 September 2009 - 10:55

    Marrit:

    Ik sjoch ek fan wiest do dyn skrieuwtalent hast! :P Wat in moaie ferhalen allegjer! En wolst asjeblieft in spits meinimme?? Die bin yn Fryslân net te fyne :O

  • 23 September 2009 - 16:09

    Ilse:

    Leuk verhaal..!

    Is het nou een teleurstelling of blijdschap dat je niet bij CMA oeft tewerken..?..;)


  • 23 September 2009 - 18:05

    Anne S:

    Esther!

    Net zoals altijd schrijf je geweldige verhalen!

    Heerenveen veloor met 0-2 van FC Twente, veel beter maar de kansen werden niet benut en de eindpass daarvoor werd ook maar zelden geleverd. De stijgende lijn word duidelijk zichtbaar! (Ik ben meestal optimisch maar nu was het echt zo)
    Vandaag wonnen ze met 0-7 van SDC Putten dus ze hebben de feeling met de goal terug! Al met al worden ze/we dit seizoen gewoon weer 5de dus maak je daar maar niet druk om!

    Ik kwam trouwes nog aan de praat met een meisje uit Heerenveen die haar zus was ook in Burkina Faso geweest! En wonder boven wonder ook nog in Ouagadougou! Dus ik vraag even haar e-mail adres, misschien heb je er wat aan! En anders is het altijd leuk om het erover te hebben onder het genot van een bakje vers gekookte rijst.

    Veel succes en tot over ongeveer 105 dagen!

    xx

  • 23 September 2009 - 18:47

    Tryn:

    hee chick!
    Vette avonturen der:D
    Freed krijst wer even een GTST update hjer,, juster wie echt de aflevering van dien dromen.. Danny wie continu ien beeld haha.
    Hoop dat hjim snel een plakje krije ien t siekenhus, kest lekker house spielje!
    Groetjes vanut Grins Xx

  • 24 September 2009 - 16:57

    Oare Tryn:

    Esther famke, wat kinsto ek moai skriuwe. Ik seach der nei út om wer in ferhaal fan dy te lêzen en sjuch dast it dêr goed nei dyn sin hast! Ik hoopje foar dy dat sa'n lyts sikenhúske dy ek folle ervaring sil jaan, mar dat is no earst ôfwachtsje sjuch ik wol. En uiteraard moatte se dêr dyn fuotbaltalinten net ûnderdskatte;) mar goed dast se dêr efkes wat sjen list & uiteraard moasto dyn kwaliteiten ek op orde hâlde, dan kinst nei de winterstop wer los!

    Genietse dêr & hear wer fan dy! Tútsjes xx

  • 25 September 2009 - 07:21

    JorkeV:

    Hoi Esther,

    En, ben je al verliefd geworden op een Ouagdounees of ben je nog in afwachtende houding. Als je toch tegen zo`n lekkere breed geschouderde Ouagdounees loopt zeg je maar dat ik hier, binnen de gemeente, wel wat contacten heb om een visum voor het leven te regelen. En om je vader helemaal te verrassen wil ik jullie ook wel van Schiphol halen.
    Esther veel (werk)plezier toegewenst ut Rottum. Groetnis fan Jorke Janet Ditmar, Jorrit en Marije

  • 25 September 2009 - 17:28

    Froukje:

    Ooh no snap ik werom ast ien it 2e ziekenhúske ien e slach gjist. haha, ik bin wer helemaal op e hichte ;)
    Hopelijk kist jir heel wat ervaring opdwan, en meist ek zelf patienten helpe ensa, en net steeds it 'hulpje' weze. :p
    Ik bin wol wat jaloers op dei, dasto allegjer sokke vette dingen mei makkest. Mar ik fien it ek heel stoer. Hast al een bietsje heimwee nei it altiid prachtige fryslan mei de temperaturen die wol te overleven binne?
    Mar soad plezier noch, voetbalse en ik hear it allegjer wol wer.
    Dikke tút! (K)

  • 25 September 2009 - 17:39

    Karin:

    Heeee Leave,

    Jeeetje wat vet dien avonturen allegear!=)
    Mooi dast alwer snel oan de slag meist ien een lytser siikenhûs!
    De pups binne allegear al fuort, se binne echt heel leuk nou!
    Hee Es, voetbal se er allemaal uit en tot aan het volgende telefoontje!
    Ik mis je best al..

    xxx(L)

  • 05 Oktober 2009 - 13:27

    Djûra:

    Ooww vette shit!! halli galli!!

    We love it!! (A) :P whaha... wat grapsig dat se dat der ek hawwe faam! fjildest die direct thus of nit? :P hihi...

    Dikke tut!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 50757

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: