'Il va partir' - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu 'Il va partir' - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

'Il va partir'

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 Oktober 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

20/10 13.08 Slaapkamer

Ook stom is dat, als je niet ziek bent denk je soms; Goh dat zou lekker zijn zeg, een dagje ziek in bed liggen, muziek luisteren en een goed boek lezen. Als je dan daadwerkelijk ziek bent zoals ik nu, wil je niets liever dan vanalles ondernemen. Helaas gaat dat niet, want mijn energieniveau ontstijgt de gemiddelde nachttemperatuur op Antartica niet. Moe van het niks doen. Bah. Niks voor mij ben ik wel achter. En dat zijn allemaal bijwerkingen van die medicijnen die me beter moeten maken. Als ik moe ben kan ik niet schrijven. De worden die normaliter zo uit mijn pen rollen blijven nu ergens onderweg steken. Als ik niet kan schrijven word ik ontzettend chagrijnig. Dus graaf ik nu in mijn gedachten zoekend naar woorden, maar zelfs in de diepste spelonken van die grijze massa is er maar een enkeling te vinden.

21/10 17.34 Bed
Jeah! Vandaag eindelijk weer iets anders gedaan dan eindeloos naar de muur tegenover mijn bed turen. Ik kende inmiddels elk scheurtje in de muur, kiertje langs de kast en wist op de millimeter nauwkeurig te schatten hoeveel stof er onder mijn bed lag. (Ervaring leert zullen we maar zeggen, he pa?)
Het was superdruk vandaag bij het zwembad. De Nederlandse vlag kon in stok zo ruim waren we vertegenwoordigd. Na een paar uurtjes gezwommen te hebben was ik doodmoe. Na vier dagen plat is dat ook weinig verwonderlijk.
Wat mij stiekem ernstige zorgen baart is dat ik mijn vastefruitvrouw Julliet al zo'n twee weken niet heb gezien. De eerste symptomen van scheurbuik beginnen zich al voor te doen omdat ik zo trouw daar mijn banaantjes koop en ik uit loyaliteit weiger me door elk ander fruit verkopend persoon af te laten zetten. Donc, ik hoop van harte dat ze er morgen is om even een praatje met de nassara te maken en het broodnodige fruit te verkopen.

21/10 21.16 Als bolletje opgerold in de stoel.
Pff. Ongedierte in Afrika. Hier in huis hebben we een aantal vaste gecko's die achter de kast in de huiskamer leven, en sinds een paar dagen worden zij daar vergezelt door een muis! In Nederland zou het gemiddelde gezin 2 muizenvallen aan weerszijden van de kast zetten, gif strooien of op z'n minst het beestje met een bezem de woonkamer uitjagen. Hier niet.
Ik had na het zien van dat beest besloten mijn kamer hermetisch af te sluiten voor welk ongedierte dan ook. Na kakkerlakken, kikkers spinnen, gecko's en weet ik wat allemaal nog meer vind ik het wel mooi geweest. Toch had ik vanavond mijn kamerdeur open laten staan. Way to go Es! Yeah I know. Toen Tanti me met mijn zaklamp onder het bed in de weer zag, zei ze hoofdschuddend: 'Il va partir' Oftewel, waar maak je je druk om, ga lekker slapen, die muis verdwijnt wel. Bij het minste of geringste geluidje zit ik vannacht waarschijnlijk rechtop in m'n bed..


24/10 17.31 Uitgeput van de fietstocht neergestort op de bank

Ik geloofde mijn ogen zonet niet. Terwijl ik op mijn fietsje naar huis sjeesde vanaf het zwembad, kwam ik onderweg iets uitzonderlijk opmerkelijks tegen. Zo ongewoon dat ik omgekeerd op mijn stalen ros zat en daardoor bijna een ongeluk veroorzaakte. Ik besloot te stoppen en rechtsomkeert mijn weg te vervolgen naar hetgeen waar ik me nog over verwonder. Toen ik dichterbij kwam, bleken mijn ogen me niet te hebben bedrogen. Tussen de verticale blauwwitte strepen stond midden op het shirt met grote letters Batavus, en ook de 7 fameuze pompebleden waren aldaar aanwezig. Ik kon de lach die op mijn gezicht verschenen was onmogelijk verwijderen. Nadat ik de verbaasde Burkinabé vol enthousiasme had begroet en in mijn beste Frans verteld waarom ik hem aansprak, scheen hij te denken: 'Pff die rare blanken ook altijd' Hij kende sc Heerenveen niet, maar had het shirt met achterop een nummer 6 ( Radomski in de Batavustijd?) van zijn broer gekregen. Waar hij het opgevist had kon hij me niet vertellen. Jammer, want ik was uitermate benieuwd. Waarschijnlijk is het eens in een zak beland voor ' de mensen in arme landen'.

25/10 15.12 Cybercafé des pros
Over 8 weken ben ik alweer in Nederland. Bah wat gaat de tijd hier toch razendsnel! Zonde, want ik wil nog zoveel van dit land zien, ruiken en proeven. Volgend weekend staat er een tripje naar de watervallen van Banfora op de planning. Ik kan niet wachten, het lijkt me zo gaaf om zoiets te bekijken.

Oh, ze hebben hier zulke lekkere cheeseburgers, sesamkoekjes, yoghurt en ijsjes. Ik ben helemaal verslaafd aan deze vier bovenstaande etenswaren, terwijl ik die in Nederland zo goed als nooit eet. Vreemd, je hebt hier trek in dingen waar je anders nooit zin in hebt. Dagdag Sonja B! Eigenlijk zijn wij best wel verwend hier in de hoofdstad. Bijna alles wat je wilt eten, kun je wel ergens krijgen. Niks geen honger lijden of afzien hoor. Over de vitamientjes hoeft mama zich ook geen zorgen te maken, gister was Julliet er weer, en dus ligt mijn kamer nu vol met de heerlijkste stukken fruit!

Waar ik dacht dat gister een goed voorteken was voor vanmiddag, blijkt dat akelig tegen te vallen, want we staan met 3-1 achter in Tilburg. Lichtpuntje is wel dat we hebben weten te scoren. Deze eerste seizoenshelft kan wat mij betreft de boeken in als slechtste sinds tijden. In iedergeval sinds mijn seizoenskaarthoudersschap.

In afwachting van jullie reacties waarvan er helaas steeds minder komen, (mijn schare trouwe schrijvers mogen deze opmerking als niet geplaatst beschouwen!)

Esther xxx

  • 25 Oktober 2009 - 15:50

    Ilse:

    Ik was zelf ook best wel benieuwd waar dat T-shirt vandaan kwam ;-)


  • 25 Oktober 2009 - 16:10

    Tryntsje:

    Dan sil ik mar snel reagere Esther! Haha, ik lês noch altyd fol trouw dyn berichten en sit ek wer fol bewondering. Hearlik wat in avontoeren asto dêr beleefst. En inderdaad, de tiid gjit snel en oer 8 wykjes bist wer te fynen op de wiete en kâlde fuotbalfjilden (mar dêr sjochst stiekum wol wer nei út seker?). Oan de oare berichten te lêzen gjit it mar goed mei jim team. Gelokkich krije wy ek altyd noch punten binnen, 4e stean we no. Bin blyd dast wer better bist, moast dyn fitamines mar goed ûnderhâlde en de smaarge beesten snel fuortjaaie.

    Geniet noch mar lekker fan de Afrikaanse kerels, de cheeseburgers, it swimbad, de onferwachtse T-shirts dy't sammar opdûke en op de reacties út Fryslân.

    In dikke tút fan Bouma.

  • 25 Oktober 2009 - 16:18

    Froukje:

    Haha, ik bin nog steeds braaf oan it reageren op dien verhalen hjer!:P Ik fien it oh sa leuk om ze te lezen: do makkest werkelijk fan alles mei!:D
    Mar wat gjit de tiid inderdaad hurt, ik ha nog helemaal net it gevoel dasto sa lang fuort bist. Ik kin my iig it afscheidsfeestje mei de negertsjes nog sa foar de geest helje. :D
    Ik hoop dast no wol wer helemaal topfit bist, mar dat mat wol lukke mei al die cheeseburgers, en fruit van die chick.
    Nog een soad plezier, geniet van de watervallen folgende wieke!
    Leafs Froukje

  • 25 Oktober 2009 - 17:40

    Annigje:

    Hoi Esther,

    Fijn dat je je weer beter voelt. Misschien is het beter dat je sc Heerenveen ook even achter je laat, want op deze manier wordt je er toch een beetje depri van :-(.
    En een vraagje..... heb je nog wat foto's voor op de site? Je maakt zoveel mee, we lezen veel maar zien niets en we worden zo nieuwsgierig. (Ilse wil graag het fruitvrouwtje zien)
    Dus als het niet te veel werk is.......;-).
    Tot de volgende keer!
    Groetjes van ons allemaal.

  • 25 Oktober 2009 - 17:40

    Linda:

    Hee Esther,

    Ik heb net alles even gelezen. Wat heb je het daar super zeg, leuk om al die dingen mee te maken.

    Ik wil je nog even heeeeel veel plezier wensen daar & succes!

    Liefs Linda.

  • 25 Oktober 2009 - 18:21

    Maap:

    Whoaaa, in feanshirt! Miskien is dit in teken en is dat de spits diest mei moast nimme! Trouwens, ik wyt net ast de wedstriiden fan it fean op de ien of oare manier sjost, mar de ferdediging is noch folle slechter!
    Hmm, ik tink net dat der yn Ouagodougou folle ferdedigers te fyne binne.. Myn zus sit yn Finlân, miskien hat se dêr mear succes!
    Yn ieder gefal, net de moed opjan hjer, at it sa troch gjit hjir yn Fryslân spielet h'fean nacompetitie :'(

  • 25 Oktober 2009 - 20:02

    Janke Zusje Van :

    hallo esther met veel plezier lees ik jou verhalen ik vindt het helemaal super wat je doet.Na al je verhalen waan ik mezelf weer een beetje in afrika.we zijn in Gambia en Kenia geweest.En vooral kenia was heelemaal top.Ik wens je daar nog een heel fijne tijd ook nog een groet van beppe h.
    En nog heel veel genieten! groet janke.

  • 26 Oktober 2009 - 07:31

    Ilona:

    Wat super om te lezen dat je het nog zo naar je zin hebt! Zal zo je nieuwe foto's ff bekijken. Wat gaat de tijd snel! Nog ff en dan sta je weer gewoon lekker met ons op't voetbalveld;) Zoals je denk ik al weet moeten we komende zaterdag tegen NOK. We kunnen het ons niet permitteren om te verliezen... Maar ja je weet het niet;) Ben benieuwd!

    xx

  • 26 Oktober 2009 - 08:06

    Mem:

    Er zijn dus meer mensen die kleren "foar de fiere lân minsken dogge".
    Wat machtig, us Es op har fytske en dan opeens iemand in een SC Heerenveen shirt.
    Lijkt mij ook leuk als je -indien mogelijk- wat nieuwe foto's op je site plaatst.
    Fijn dat je weer beter bent, heel veel plezier komende week bij de watervallen.
    xxx mem

  • 26 Oktober 2009 - 10:05

    Ditmar,:

    Eindelijk ze zijn aangekomen! uit frustratie alles wat blauw en wit is maar in een grote zak gedaan! 1000 postzegels erop! en met de spoedduif naar Quaganogwat laten vliegen! had ik je adres dan toch niet goed geschreven? naja ik vond et al zo raar dat ik een postduif terugkreeg met een stukje gescheurd plee papier waarop stond merci,! mon frêre ... buitengewoon vervelend! maarjah nu dat ik die quagedoenogwatnees heb geholpen met de kennis en stukje cultuur van t mooie vervloekt regenachtig friesland zal ik mijn vader dan nog maar om een visum gaan smeken.. want ja zo'n supporter in hart en nieren kun je natuurlijk niet langer in zen krotten wijkje laten zitten ! die moet per direct mee terug in de koffer koste wat kost!! over dat eten gesproken! jij kan het wel hebben.. ze spreken hier in 't fean ook wel van het: ik mis mijn neefjes syndroom' (ergens gelezen in de G-Zorg) scheelt je pa over 8 weken ook nadrukkelijk in de kosten als jullie gezellig met z'n 4en uit gaan bij de m.a.c met kerst .. moet een heel duur en exclusief restaurant zijn heb ik wel gehoord.. ze hebben zelfs aanbiedingen daar!
    kennen ze daar trouwens wel het woord ALCOHOL> ? ik zou toch ziels ongelukkig worden om alleen op je kamertje te zitten met rattatouille en die lastige slissetongen ...

    naja iig blij dat men post aangekomen is!
    ps cya soon !

    Ditmar...

  • 26 Oktober 2009 - 10:48

    Jenny:

    hee lieverd,

    Wat verschrikkelijk he.. ik weet het niet hoor, sinds je weg bent ben ik nog maar 1x weer geweest :P mischien dat ik zaterdagavond even ga.. zal ook wel niet veel worden maar oke.
    (krijgt raouf ook eens wat die wil, haha)

    Wel bale dat we zaterdag niet hoefden te voetballen, nu hadden zij te weinig.. zaterdag NOK he, ooeeee dat wordt zo spannend zal ik je vertellen! voel de zenuwen al als ik er over praat..
    Hoogstwaarschijnlijk kan Frouwkje keepen dus dat is al 1 plus puntje. Sisca moet zelf voetballen denk ik.. :(
    en Nynke die is om de week op stage! dat is wel erg kut.

    Maaarja ik laat het je zo snel mogelijk weten! & dan verliezen we maar de rest winnen we wel (L).

    Fijn dat je het nog zo leuk hebt daar, mis je wel hoor, en heb zooooooooooveeeel zin dat je weer mee kunt voetballen!!!!!!

    nou ik heb niets meer te vertellen, zit op school?..

    Ik denk aan je, KUS!

  • 26 Oktober 2009 - 10:51

    Karin:

    Bonjour Nassara,

    Ik ben blij om te horen dat er bij jou ook nog enkele herinneringen zijn uit je vaderlandje!
    Wat maak je toch ook weer veel dingen mee, trouwens stoer dat je alsnog in die kamer met Gecko's, muizen etc gaat slapen!!! Dan zal jouw spinnen angst na dit grote avontuur ook wel eens over zijn!(mag ik hopen) Tante A. heeft helemaal gelijk plaats eens wat foto's en het liefst van jou natuurlijk! haha, au revoir xxx

  • 26 Oktober 2009 - 11:50

    Ineke:

    Hey esther
    Jir wer even een berichtsje ut sleat!
    We bin dy net ferjitten jer!
    We leze mei plezier dyn avonturen!
    Gerlof en ik bin n pear dagen nei us favoriete eilan wist!t is jir joed mieserig waar!Margje rint stage yn lemmer op de legere skoale en bettie is nei skoale en wybo en gerlof oant wurk!Dus rust yn de tent!!En t is foar my te min waar om te rinnen!No esther t giet zeker snel en foar dast t wiest bist wer thus.Nog mar lekker geniete faam mar dat sol zeker wol lukke!!
    Liefs ineke

  • 26 Oktober 2009 - 13:15

    Wilma Van N:

    He esther,

    gelukkig dat je je weer wat beter voelt,want er is niets minder dan poepe en puie,hoe gaat het daar in het ziekenhuis?,nog aan het darten geweest?( met injecties's wel te verstaan)we genieten volop van je leuke verhalen!!

    gr Wilma

  • 26 Oktober 2009 - 14:58

    Marije:

    Heey Es :D

    Ik lês dyn moaie ferhalen nog steeds elke x mei in soad plesier :D .. Hatstikke leuk om sa by te hâlden wasto allegear mei makkest (Y)! Klinkt yn ieder geval alsofst enorm soad beleefst dêr yn Ouagadougou ;) ..
    Gjit indd hurd, heb ek echt net it idee dat ik no alwer 2 moannen studeer en dasto alwer salang fuort bist .. It befalt my trouwens wol heel goed :D .. En sa ast by Tryntsje lêsen hest gjit it mei it fuotbal ek hatstikke goed :D! We steane 4e, dat is wol even oars as foarich jier (A) .. Die oefenwedstriid mei Sleat moat ek nog altyd es op it programma, mar pas asto dr wer bist :D ..
    Nog in heel soad wille dêr faam, geniet fan alles wast sjuchst en dochst :D !

    Leafs Marije

  • 26 Oktober 2009 - 16:38

    Esther:

    Het is misschien een beetje vreemd om op je eigen reisverslag te reageren, maar toch vind ik dat ik mijn dank even moet uitspreken.
    Ik kreeg bijna een hartaanval toen ik zag dat ik maarliefst 15 nieuwe reacties had binnen 1 dag! Jullie kunnen het wel :D Hartelijk dank, en tot gauw! Liefs, Esther

  • 26 Oktober 2009 - 17:18

    Anne S:

    ESTHER!

    Ja idd, wat vreemd om op je eigen reisverslagen te reageren! Moest dat nou zo nodig?
    Ik vind het ook geweldig dat er meer mensen reageren! Ik vind ze wel leuk om te lezen, en dan kan ik een kleiner stukje doen!

    Even over coach van het jaar team. Het was vrijdag ongeveer 7 uur, toen ik de opstelling van roda JC- FC Utrecht las. Ik dacht: ooow shit.. ik moet onze teams nog wijzigen! Dus ik hard naar de site toe, maar toen kon het niet meer... Ik dus balen! Vakantie he... Toch heb je nog 33 punten gescoord!

    Veel plezier in Burkina Faso nog! En geniet!

    xx

  • 27 Oktober 2009 - 19:03

    Je Lieve Heit:

    Hallo dochter,

    Je ziet wat een beetje voodoo al niet kan doen, mijn broer voelt zich al een week niet lekker en kan dus ook geen onzin posten. Daarnaast is hij nu lid van diverse weekbladen, vijf kranten, de Jehova's Getuigen en de padvinders. Ik zou ook niet weten hoe hij nog tijd heeft om zoals gewoonlijk, rustig in de tijd van de baas te gaan lunchen nu de ogen van de diverse inspecties op hem gericht zijn.
    De spelden liggen trouwens klaar en ik denk dat hij de eerste blanke is die op afstand via voodoo wordt gesteriliseerd!
    Maar nu naar ietwat serieuzere zaken, de sportieve ramp die zich aan het voltrekken is in Heerenveen. Wanneer morgen RKC failliet wordt verklaard staan wij op de laatste plaats!!!! Dat wordt Jupiler League op vrijdagavond. Het is lang geleden dat ze zo slecht speelden. Ik kan me nog heinneren dat ik met oom Auke in het oude stadion een wedstrijd tegen SVV bezochten. Het spel was toen ook dramatisch en in een spontaan gebaar (wij waren de Nieuw Noorders van vroeger) wilden wij
    onze seizoenkaart ritueel op de staantribune verbranden. De enige reden dat het niet doorgegaan is was dat het regende en dat verrekte ding niet wilde branden. Nu moet ik na zoveel jaar wel bekennen dat het gebaar dramatischer leek dan het in werkelijkheid was
    omdat het de laatste wedstrijd van het seizoen was, maar toch!
    Ik hoor ook niet veel meer over je scoutingswerk, het wordt tijd dat er een nieuwe Annie opstaat, alles wat ook maar enigszins een bal kan raken contracteren!! Stuur ze maar naar mijn broer, die kan van alles regelen!!

    Groeten van een vermoeide vader, Beppe is geweest!!


  • 27 Oktober 2009 - 19:54

    Anne S:

    reactie @ je lieve heit!

    We moeten de zaken niet opblazen! Vrijdagavond is toch ideaal! Je weet zeker dat je om 8 uur moet beginnen ( nu moeten we steeds op verschillende tijden) En je hebt de zaterdagavond vrij! Ik kan de spelers goed begrijpen... Het komt mijzelf ook wel goed uit! Dus ga zo door! Om mij verliezen we donderdag ook! Hoeven we ook geen midweekse wedstrijden meer te bezoeken! Kunnen we op donderdagavond weer te trainen!

  • 27 Oktober 2009 - 20:10

    Merijn & Hidde:

    Een hele dikke tut van Merijn & Hidde.

  • 27 Oktober 2009 - 20:20

    Zusje Van Je Vader:

    Foar dyn heit,

    Niet om je heel erg ongerust te maken, maar wat denk jij dat er allemaal in zo'n zwembad gebeurt? Misschien wordt het tijd dat je nog iets van een boerkini naar Burkina stuurt.

    Tut van je allerliefste zusje.

    En Esther, geniet er lekker van! Heel leuk om al je verhalen te lezen.
    Groetnis ut Wurdum

  • 28 Oktober 2009 - 08:08

    Dyn Omke Ut Rottum:

    Ha die Esther,

    Wat hebben we een fijn gesprek gehad. Ik zie het al helemaal voor mij hoe jij je daar uitleeft met je vriend (ik noem zijn naam niet op dit forum, je vader heeft z`n contacten vandaar). Wat is trouwens ook een sukkel die vader je, hij maar denken dat je ongedierte op je kamer hebt terwijl het gewoon je vriend is, waarmee je de hele dag aan het apekooien bent. Wat zul jij uitgeput zijn. Je hebt helemaal geen tijd om in het ziekenhuis te werken!!!
    Waar ik wel een beetje mee zit is jouw verzoek om nog een visum te regelen; voor de vriend van jouw vriend. Ik begreep uit ons gesprek dat je zusje Karin elke avond lange gesprekken heeft met deze gespierde Ouagadees en dat zij niet kan wachten dat hij meekomt naar Tjerkgaast.
    Geweldig!! ik zie het al voor mij m`n broer op Schiphol, waar hij z`n schoonzonen verwelkomt.
    Aangezien ik ook een zwak heb voor Karin zal ik mijn best doen om ook een visum voor "haar" vriend te regelen. Je hoort van mij of dat gelukt is.
    Ik moet alweer naar de deur TNT post met alweer een pakket, wie die rotzooi heeft besteld !!
    Hup Heerenveen.
    Groetnis fan dyn Omke en een dikke tut van dyn tante.
    PS als je vader eerst thuis moet verbouwen, uitbreiding slaapkamer tweeperoonsbed e.d. kan hij z`n andere broer wel vragen die is heel handig !!

  • 28 Oktober 2009 - 17:35

    Amarins:

    Hihi je opmerking helpt wel =D
    Ik zal nu even heel serieus bezig met mijn franse huiswerk zodat we dmv gesprekken straks het frans kunnen onderhouden (A).. hihi.
    Maar we kletsen morgenavond even bij =D

    Dikke tût!!

  • 29 Oktober 2009 - 19:56

    Tryn:

    Taluma is verkocht:|
    earme bing, kote ludo.

  • 30 Oktober 2009 - 13:58

    Siefje:

    Hee Es,
    Wat leuk om al dyn ferhalen te leasen. Folgens mij fermakkest do die prima yn it súdelike Afrika.
    Stiekem begjin ik dy wol een bietsje te missen.. we moarte dearom maar snel even belje. Hoelet komt dat dy it beste út ??
    Oja, moast ek mar even op www.klaaswesterdijk.waarbenjij.nu sjen. Dan kest even besjen wear ik een wikje weast bin.
    Succes mei olles en tot oer 66 dagen!

    Liefs Sifra

  • 31 Oktober 2009 - 21:10

    Annigje:

    Hé Esther, dat sjocht d'r mar stoer út :-), do in 'n witte jas

  • 01 November 2009 - 14:49

    Karin:

    Jeetje, wat sjust der goed ut!
    Ik sjuch nog gjin eiwit buikje, sil vast wol wat meivalle;) Anne en ik bin juster nei SCH wist, 3-0 woent!
    Ik soe sizze op nei de volgende foto wersto ----------> ek opstiest!=)

    Leafs,

    Dien suske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 50755

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: