Parasieten et un maagdarminfectie. - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Parasieten et un maagdarminfectie. - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Parasieten et un maagdarminfectie.

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Oktober 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

11/10 19.19 Frontporch

Ik houd van de geur van regen, het doet me denken aan Nederland. Hoewel het regenseizoen officieel al een weekje of twee over is, laat Moeder Natuur nu even flink van zich horen. Ik ben met mijn bordje rijst buiten op de veranda gaan zitten en luister naar het getik van de regendruppels. Tijdens de lichtflitsen kleurt de lucht ondanks de reeds ingevallen duisternis opmerkelijk fel paarsrood. Dit zou een mooie kleur zijn voor het 'lapke' voor Beppe.
Het naar beneden sijpelende water wordt opgevangen in grote tonnen, en zal straks als badkamer- of drinkwater voor de familie gaan dienen. Ik geloof dat 8 jarig neefje Richard mij als vriend heeft geaccepteerd, en dat zonder omkopingen met snoep of speelgoed. Terwijl ik hier zit, heeft hij zijn hoofd op mijn been gelegd en is in slaap gevallen. Gelukkig heb ik mijn boek ook hier, dus kan hij nog lekker een uurtje blijven liggen.
Het is inmiddels weer tijd geworden voor een der dagelijkse rituelen, het soap kijken. De soaps hier, van Spaanse origine, en nagesynchroniseerd in het Frans zijn van een dramatisch niveau. Even ter vergelijking: Goede Tijden, Slechte Tijden zou hier als diepzinnige documentaire doorkunnen naast Maria la del Barrio of Les deux Visages d'Anna.

19.42 13/10 'T Hoekje van de bank.

Wederom heb ik een nieuwe Afrikaanse lekkernij ontdekt; Alloco, oftewel gefrituurde banaan. Op zich geen verrassing, om de 10 meter vind je een fruitvrouwtje met bananen, en bijna alles wordt hier in de frituur gemikt, maar de combinatie kende ik nog niet.
Soms schiet ik echt spontaan in de lach. Er werd net op tv reclame gemaakt voor de dag van het handenwassen. Journée de lavage des mains zal op 16 oktober plaatsvinden, en dat festijn wil ik vanzelfsprekend voor geen goud missen.
Burkina schijnt het enige land te zijn met een nationale dag voor de vrouw, maar zo daalt mijn appreciatie daarvoor als het aantal rekeninghouders bij de DSB.
Ik ga zo gauw onder de wol (Tsja wol, bij de gedachte alleen al krijg ik warmte-uitslag), want morgen moet ik om kwart voor zes al vertrekken. Uurtje of 5 opstaan dus, dat is pas wat je noemt voor dag en dauw!

14/10 08.31 Bus STMB

En ik dacht dat de Frysker busjes waardeloos waren.. Deze bus waarin we vijf tot zeven uurtjes door zullen brengen slaat alles. Werkelijk alle stoelen zijn doorgezakt, vernield of verschimmeld en de veringen, of wat daar nog van over is, worden constant getest.
It's going to be a bumpy ride!
Gelukkig reizen we vroeg, en is het met de ramen open best te doen. Ondanks het schudden, wat niet erg bevordelijk is voor mijn hoofdpijn, geniet ik met volle teugen. Het landschap is prachtig, en veel groener dan ik had verwacht. Groene vlaktes met bomen, die ik vooralsnog alleen uit de Lion King kende, waardoorheen hier en daar al kronkelend een rood zandweggetje je naar een afgelegen dorpje voert. Het lijkt me gaaf om eens zo'n dorpje te gaan bezoeken. Communiceren zal lastig worden, Burkina biedt onderdak aan 60 verschillende talen, en ik verwacht niet dat die mensen Frans spreken.
Zo uit de stad is het alsof je pardoes in een serie van National Geographic bent beland. Al hobbelend passeren we dorpjes met dakloze huizen, of hutjes, die ongetwijfeld na elke regenbui herbouwd moeten worden.
***
Okee, ik neem mijn woorden terug over de bus.. Vanaf Dori moesten we de laatste 2 1/2 uur achterin een bushtaxi ( oude auto met laadbak) met 23 anderen, dan heb ik de 7 op het dak niet meegeteld, doorbrengen. Hutjemutje opgestapeld, zonder ook maar een enkele ledemaat te kunnen bewegen. Legbatterijkippen hebben het relatief ruim vergeleken bij ons.
Onderweg naar Gorom Gorom viel de motor zo nu en dan uit omdat de auto veel te zwaar beladen was. Achteraf gezien een geweldige ervaring, maar toen werd je niet zo vrolijk van het totaal verkrampen van je benen en gevoelloze billen. En dat terwijl ik in de veronderstelling verkeerde dat onze billen door de zadels in Ouaga toch best goed getraind waren!

15/10 19.16 Hotel de L'Amitié

Vannacht was op z'n zachtst gezegd geen pretje. Ik deel mijn kamer hier met Bo, en vannacht hadden we wisselwacht op het toilet.. Niet zo fijn als je op reis bent, en toen we eindelijk even sliepen, werden we gewekt door wat geritsel. Nadat wij als ware helden op speurtocht waren gegaan, bleek dat er een kikker in een plastic tasje gekropen was! Hoe hij onze kamer binnengekomen is, zal wel altijd een raadsel blijven, maar we hebben Kermit de kamer uit kunnen jagen.
Vandaag zijn we op de kleurrijkste markt van West Afrika geweest, en het was fantastisch! Zoveel kleuren en geuren bij elkaar. Ik ben prima geslaagd; een verjaardagscadeau voor Karin, en een Touareq sjaal voor Beppe.
We hebben overigens besloten om morgen weer naar huis te gaan ( bleegh, weer 5 uur opstaan!), omdat ik nog ziek ben. Nu 2 uur op een kameel hobbelen lijkt me geen fijn vooruitzicht in mijn huidige lichamelijke staat. Het volgende berichtje zal ik schrijven vanuit Ouaga, dus au revoir Gorom Gorom!

Maintenant, 15.53; 18/10

Wat was ik blij dat ik weer in Ouagadougou aankwam. Het voelde echt als thuiskomen. Bij de kliniek werd vastgesteld dat ik waarschijnlijk een maagdarminfectie heb en parasieten. Jumm! Er is geen testje gedaan, maar ik doe gewoon net als Burkinabé, als de medicijnen werken, zal de diagnose wel kloppen. Waarschijnlijk is dat ook zo, want ik voel me vandaag alweer een stuk beter dan gister, al ben ik nog wel ontzettend moe. Ik baal wel dat ik onze trip niet af heb kunnen maken, maar misschien over een paar weken poging twee!
Gister bereikte mij het onfortuinlijke nieuws dat ons aller Heerenveen puntloos is wedergekeert uit de stad der Lampjes. Potverdikke jongens! Hoe ken dit?
Beter nieuws kreeg ik over mijn eigen voetbalteam Dames 1 van VV Sleat, we ( okee, momenteel eigenlijk ze) staan eerste! :D Keurig dames, ik ben trots op jullie! Ga zo door!

Ik vind het echt leuk om jullie reacties te lezen, zo blijf ik ook een beetje op de hoogte van de gebeurtenissen in de Friese contreien.

Liefs en een bisou,

Esther

Aan mijn vader; Voor beppes vondsten zal ter zijner tijd vast een passende verklaring gevonden worden.

  • 18 Oktober 2009 - 17:02

    Ilse.:

    Hey Esther,
    Wat een verhaal weer!
    maagdarminfectie en parasieten :O
    Zometeen komen Karin Ome kees en Tante hannie op bezoek..:-)

    Groetjes uit Heerenveen.

  • 18 Oktober 2009 - 17:28

    Mem:

    Hoi Esther,
    Wat weer een prachtige verhalen, maar wat k.. dat je niet zo fit voelt.
    Ik denk dat het wel heel verstandig is dat je je bloed hebt laten prikken (met je eigen naalden hoop ik?)hoop dat je snel weer beter bent :)
    Gistermiddag is de laatste pup opgehaald, Diego, nee die gaat niet naar Spanje maar naar Assen. De pup die eerst nog over was is naar Zuid-Laren gegaan, die mensen hun dochter had in Tanzania stage gelopen en studeerde nu bewegingstechniek. Deze mensen willen graag dat wij volgend jaar een keertje bij hun komen om te zien hoe het met de pup gaat.
    Had Bo hetzelfde als jou?
    Ik winskje jimme n protte betterskip ta.
    Leafs út Tsjerkgaast

  • 18 Oktober 2009 - 17:51

    Amarins:

    Hahah die busreis, echt humor. Dan zal je vast wel weer blij zijn als je toch in de hollandische bus zit, of straks maar lekker snel je rijbewijs halen :P
    Maar super dat je je weer een beetje beter voelt! En nu niet nog een keer ziek worden he, want nu is het wel mooi geweest!
    Lieve Esther, have fun en we bellen snel weer!

    Xxx

  • 19 Oktober 2009 - 08:04

    Dyn Omke Ut Rottum:

    Ha die Esther,

    Het is geregeld zoals afgesproken!! Ik heb hier op het werk een visum klaarliggen welke je kan gebruiken voor een mooie donkere man ut Afrika. De burgemeester heeft er wel twee voorwaarden aan gekoppeld te weten: 1. geen blanke; 2. moet arm zijn. Ik hoor het wel wanneer ik je dit visum moet opsturen...
    Nog veel plezier daar in Afrika en de groeten ut Rottum.
    ps. wist je dat PSV afgelopen zondag zonder keeper heeft gespeeld ! was ook niet nodig want er was geen enkel schot op doel...bedroevend Jorrit is er heen geweest....

  • 19 Oktober 2009 - 08:36

    Maap:

    Hey jonge! Dêr sist dan achteryn in hobbelwein mei in darminfectie :O. Hopelik bist gauw wer de âlde!
    Fan't wiekein wie it feest fan Djûra (die gayparty).. Sonde dast der net wiest, al die dudes yn jurken :P Sjost der fêst noch wol moaie foto's fan!En fjirder bin ik drok besig mei tentamens leren :S
    Nou, betterskip!

  • 21 Oktober 2009 - 07:16

    Froukje:

    Chickie!
    Hopelijk bist alwer better en kist wer op toer nei neie avonturen! Haha, machtig wat hast do een belevenissen. Ik fien it erg leuk om it allegjer te lezen. :D
    Jammer dat de trip van de kamelen en it sliepen onder de sterretjes net troch geant is, mar ach. Dat komt fast nog wol! Eerst mar even lekker better wurre (ast dat nog net bist dus:P)
    Mar gelokkich bist net de ienigste die de Gayparty mist hat! Ik wie dr ek net, sommige alders ek hé.. :P
    Genietse! Leafsxx

  • 21 Oktober 2009 - 12:32

    Je Lieve Heit:

    Hallo dochter,

    Het project slaapkamer Esther is tijdelijk stilgelegd, Beppe een buskaartje naar huis gegeven want er zijn momenteel belangrijker zaken dan een paar oude zweetsokken die mijn aandacht vragen. De belangrijkste is wel die van mijn broer die meent mij hier met een Ouadouadouanees te moeten opzadelen. Ik heb vanmorgen al diverse brieven geschreven en telefoontjes gepleegd. Hij kan binnenkort bezoek verwachten van de AID, Centraal Incasso Bureau, de Belastingdienst, de kinderbescherming en de centrale inspectiedienst die toeziet op het misbruik van gemeentelijke faciliteiten. Daarnaast heb ik gemaild met de heer G. Wilders over het gemak waarmee in Nederland met visa gestrooid wordt. Ik heb aan de diverse instanties doorgegeven dat hij: zijn kinderen slaat, te snel rijdt in de bebouwde kom, zwartwerkt,dieren mishandelt, de krantenwijk van zijn zoon heeft gepikt, een te lage WOZ waarde heeft opgegeven, visa achterover drukt,zijn vrouw te weinig aandacht geeft etc. etc. Ik heb aangegeven dat er diverse getuigen zijn van bovengenoemde feiten en heb gezegd dat ik wel wil zweren dat hij de dader is. Ook heb ik hem lid gemaakt van diverse tijdschriften, sportclubs, de PVV,Groen Rechts en de Partij voor de dieren. Daar heeft hij eerst zijn handen weer aan vol om zich daarvoor af te melden.
    Als klap op de vuurpijl ben ik even naar die kennis van je moeder geweest die die enge gave heeft, dan weet jij wel wie ik bedoel. Zij heeft een kleipoppetje gemaakt van mijn broer en ik heb er een foto van zijn gezicht op geplakt. Die kon nu mooi van de familiefoto uit de kamer geknipt worden want ik ken die man niet meer!! Er zijn naalden aangeschaft en wanneer ik in de toekomst ook maar één post van die man weer tegenkom begin ik te prikken HAHAHAHAHA!
    Tussen twee haakjes, ik zoek nog een goed lijkende foto van de webmaster van dit geheel wanneer iemand mij daaraan kan helpen zou ik erg blij zijn.
    Heernveen moet morgen tegen Hertha BSC, we moeten de gewoonte uit het oude stadion maar weer in gebruik nemen dat je in de rust van tribune kunt wisselen, anders zie je de ene helft niets. Er zal wel weer 90 minuten op de helft van Heerenveen gespeeld worden. Ik heb er een hard hoofd in! Hoe is het trouwens met die rijke Amerikaanse jongeling, misschien ken ik iemand die een visum kan regelen!

    Groeten van een drukke vader!

  • 22 Oktober 2009 - 21:03

    Anne S:

    ESTHER!

    We hebben al even gesmst natuurlijk! Voor de andere lezers: de materiaalman van AC Milaan was pontificaal (ofzo) in beeld! Die beste man (kon qua uiterlijk zo uit ouagadougou komen) had ons een shirtje van AC Milaan gegeven!

    Zondag moest SCH tegen PSV.. Wij hebben tijdelijk ook eredivisie live dus we zijn er met chips voor gaan zitten... Het was niet om aan te gluren, ze hebben geen bal normaal overgespeeld! De wedstrijd kon ook wel op een F-je veld gespeeld worden, er werd maar een helft gebruikt! Zegt mijn vader nog: ze werken wel hard! Nou als je de bal niet vijf keer normaal over gaat spelen, blijf je werken.

    Vandaag Hertha BSC uit! Altijd lastig! Nu met pepernoten ervoor.... Weinig actie tot een lange bal op Breuer, die nam de bal (voor zijn doen) geweldig aan. Gaf hem voor en Losada rond beheerst af. De eerste helft vorderde gestaag.

    Maar toen kwam het leukste: de nabeschouwing van de eerste helft met Hans Westerhof en Mark Wotte! Wat een prietpraat van twee afgeserveerde coaches! Jochem myjer was er niets bij! Lachen, gieren, brullen! Wat een gelul over iets waar ze totaal geen verstand van hebben.

    De tweede helft kabbelde wat door, net als de eerste eigenlijk dus een vrij saaie wedstrijd. In de 73 minuut werd Grindheim de wedstrijd uitgeveegd. Rijp voor een rood kaartje! Hij geeft hem niet. Dus Grindheim eruit, Janmaat er in. Janmaat attacked in de 76ste minuut een speler van hun. Rijp voor een rood kaartje! Hij geeft hem wel! Dus Janmaat erui, niemand erin. Vervolgens maakt iemand van hertha een ongelovige overtreding. Rijp voor een rood kaartje! Hij geeft hem niet. Dus niemand eruit. Dit ruikt inderdaad naar een vorm van wat GJV noemt "marchanderen". Toen kreeg iemand van Hertha zijn tweede gele kaart, omdat hij de bal weggooide. Ja stel je voor... In de laatste seconde kreeg Hertha een vrije trap die keerde dingsdag met een hand. Dat is dus hands en een penalty!! Dus zo wordt SCH nog een beetje teruggematst!

    Nu komt de analyse van Wotte en Westerhof weer! Het komische duo W&W! Dus ik hou op met schrijven en ik ga weer lachen!

    Veel plezier in Burkina Faso. En Geniet!

    XX

  • 24 Oktober 2009 - 09:05

    Karin:

    Heeee Esther,

    Jeetje wat maak je daar toch ook veel dingen mee man!
    Ik moet je vanavond nog even bellen want ik heb toch iets gedaan, een look a like van jou en nynke + nog iets haha=p
    Echt super bedankt voor je Burkinese kaart, echt heel gaaf!
    Nou sterkte met je maagdarminfectie en parasieten en ...(L)
    Esther, tot over 2 maandjes alweer!

    Xx van je zusje

  • 24 Oktober 2009 - 14:52

    Djûra:

    Heej meisj!!

    Now ik bin wer op de higte van alles :D ha jow verhalen wer ffkes lest! mar wat een belevenissen wer sees!! ten eerste bin ik echt super blij oer ut neis van dien mem :D dat is fijn neis om te jerren :) En mooi dat ut mei dieselfs ek wer wat better giet :O Hopelijk dat idd dien twadde reiske wol giet lukken en dast dan wol op san kameel meist hobbelje :D :P hihi.. lieket mie echt wol super cool! Marjah ik sit jir ien ut ow sa regenachtige friesland.. wert je gjin kamelen hebbe ;) Helaas.. :P Marjah jir ha we use belevenissen ek :) minder indrukwekkend als die van dy vanzelfs ;) maareuh hast al ffkes op mien hyves foto's sjoent? kist ffkes leitsje om hoet iedrien heerlijk lekker verkleid is!! :D hihi.. jammer dat we nit een outfit van dy spotten hebbe.. marjah das now nit oas now ;) Hej meisj suc6 en veel plzier nog mar der!! en ik blow dien verhalen volgen! :D

    Tut op de snut (K)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 50759

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: