Piet Paulusma's overal ter wereld. - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Piet Paulusma's overal ter wereld. - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Piet Paulusma's overal ter wereld.

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

08 November 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

2/11 18.27 Bed.

Oktober is voorbij gevlogen en nu ik dit schrijf realiseer ik me dat het alweer november is! Waar blijft de tijd toch? November, een maand die in Nederland wordt gekenmerkt door gure regendagen, St Maartenlampionnen en sinterklaas gedichten schrijven. Mijn verlanglijstje komt binnenkort richting Nederland ;)
Oh wat kan de nacht toch gitzwart zijn. De stroom is weer eens uitgevallen en het maanschijnsel is het enige licht in de wijde omtrek. En het is stil! Geen tv, brommende ventilator, of muziek van verderop uit de maquis. Hier zal het kwik deze maand volgens de lokale Piet Paulusma's ook een paar graadjes dalen. Het zal volgens hen in ieder geval geen veertig graden meer worden, en daar ben ik erg dankbaar voor. Bijkomend verschijnsel is dat ook de muskieten zich gedeisd gaan houden, en dat is fijn! Ik merk nu al verschil met de eerste weken hier. Ik hoef me niet per se elke dag met deet in te smeren wil ik er de volgende dag niet uitzien als iemand die een pukkelpastille of bultenbaksel van de gebroeders Weasley heeft gegeten (Jup, Esther heeft weer een Harrry Potter boek gelezen hoor!)

3/11/2009 06.23 Doodsbang in bed

Waarom? Waarom? Waarom komen al die beesten altijd in MIJN kamer? Nu kan ik op zich wel leven met het feit dat ik mijn kamer moet delen met een paar onschuldige minuscule insecten, maar jullie raden nooit wat er heden ochtend gebeurde. Terwijl het nog geen tijd was om op te staan, opende ik mijn ogen en lag plots verstijfd klaar wakker in mijn bed. Er zat namelijk rechtsboven me een gecko IN mijn klamboe. AAAAAH Niet echt dag je zegt goh wat word ik ifijn wakker vanochtend. Okee, ik moet toegeven dat het een kleine gecko was, maar toch. IN mijn klamboe.. Met al mijn reeds opgedane ervaring in het verjagen van gecko's was dit wel even veruit de lastigste opgave. Ik ben net zo lang gaan schudden tot hij viel, maar waar? Toen ik mezelf er na 10 minuten haren borstelen van had overtuigd dat hij niet op mijn hoofd, noch in mijn Soll-i-ed dwaan slaapshirt zat, was mijn verdere zoektocht zinloos. Het beestje lijkt van de aardbodem verdwenen.Als het zich waagt ooit weer te vertonen, sta ik niet voor mezelf in. Om even in trainerstermen te spreken; Hij haalt de Kerst niet.

4/11/2009 17.59 Stoel in de huiskamer

Gistermiddag zijn Bo en ik met Harmke en de nieuwe vrijwilligster Winnie naar een lappenmarkt geweest vlakbij. Prachtige gekleurde stoffen lagen in grote stapels op ons te wachten. Ik keek mijn ogen uit, zoveel leuke motiefjes, vrolijke kleuren en geen lap was effen. Nadat ik op de markt mijn slag geslagen had, worden nu van mijn lappen twee tassen en een rokje gemaakt in een piepklein atelier.
Ik heb bedacht om volgende week maar weer naar die markt te gaan en nog meer spulletjes te laten maken. Ik ben zo benieuwd hoe het wordt!
Vandaag op het werk werd ons gevraagd of we een infuus wilden prikken, maar dat aanbod hebben we helaas af moeten slaan. De patient was namelijk een kindje van een jaar of zeven, ik wil best graven naar een ader ( Echt heel lastig te zien op een donkere huid) maar nog niet bij een kindje. Als er morgen een volwassene aan het infuus moet, dan wil ik best ezeltje prik spelen!

07/11 19.13 Hoekje van de bank

Vandaag zijn we even lekker aan het cultuur snuiven geweest in het Nationaal Museum van Burkina. Prachtige Afrikaanse maskers en handgemaakte stammenkleding. Echt ontzettend gaaf, alle maskers hadden een betekenis, en onze gids stond te trappelen om het ons allemaal te vertellen. Zo was er een bepaald masker dat als je dat eens gedragen had en dan over een slang droomde, je zwanger zou worden..
Het is zooo heet de afgelopen week (Jup, ook hier kunnen de Piet Paulusma's er niks van), je smelt al als je alleen maar denkt aan lichamelijke inspanning tussen twaalf en drie. En dat terwijl het juist koeler zou moeten worden. Vanavond ga ik mijn debuut maken in het uitgaansleven van Ouagadougou en ik kan niet wachten! Samen met Bo's 'broer en zus' en mijn Tanti gaan we het nachtleven onveilig maken. Ik beloof bij deze een uitgebreid verslag.

08/11 00.07 Bed

Wauw. Geweldig, awesome, magnefique, wunderbar en bjusterbaarlik. Ik ga vaker uit hier heb ik wijselijk besloten. Wat me opviel is dat hier vooral mannen op de dansvloer aanwezig zijn, in plaats van met hun biertje aan de kant staan.. (No offence though ;) )
Alle dansstijlen worden gebruikt en gemist, van Greasemoves tot tango en van ballet tot seventies, alles is geoorloofd. Bo en ik kregen van een wildvreemde vrouw het compliment dat we goed dansten. Waarschijnlijk zei ze er 'Voor een Nassara dan' achteraan, maar dat heb ik niet meer gehoord, omdat wij al bezig waren met de volgende moves.
Na twee biertjes vond ik het wel mooi geweest voor vanavond. Okee, dat vraagt enigszins om een verklaring; De afgelopen twee maanden heb ik geen alcohol gehad (afgezien van dat ene glaasje wijn), en de Brakina biertjes hebben een formaat van 65 centiliter. Nee, die tik je niet zo even weg!
Na een ritje achter op de brommer bij Tanti (Ze dronk malt) ben ik mooi vroeg in mijn bedje beland, want ik was kapot na een hele avond op de dansvloer. Volgende week zit ik hopelijk in Banfora, maar het weekend daarna ga ik zéker weer uit!

8/11/2009 16.31 Cybercafé
Jeeah! Weer eens positieve berichten uit Heerenveen, wat ook akelig nodig was als je het mij vraagt. In de Galgenwaard is Utrecht met 3-2 verslagen. Anne, hartelijk dank voor het ultieme inzicht in onze Griekse vriend Papadopoulos, hij heeft weer twee maal gescoord.

Ik kom inderdaad anderhalve dag voor de bekerwedstrijd tegen PSV aan, dus reken er maar op dat ik er dan bij ben! Lief zusje, kun jij een kaartje voor me regelen?

Het is alweer zondag, wat dus betekent dat ik nog maar 6 weken over heb. Zes weken oftewel 42 dagen, 1008 uur of 60480 minuten in dit prachtige land. Ik wil niet elke week hetzelfde schrijven, maar het gaat zo akelig vervelend snel!

Volgende week gaan we dan daadwerkelijk de reis naar Banfora maken, langer wil ik het echt niet uitsetellen, want het wordt steeds droger. En een uitgedroogde waterval bekijken met nog slechts acht blaadjes aan elke boom lijkt me niet erg bijzonder.

Tot begin volgende week!

Bisou,
Es

  • 08 November 2009 - 17:42

    Betty:

    Hoi Esther, ik heb weer eens je verslagen gelezen. Zo leuk geschreven. Wil je geen journaliste worden ipv arts :)
    Leafs ut Drylts,
    Betty

  • 08 November 2009 - 18:08

    Ilse:

    Hée Esther,
    Ik had je stukje in de krant gelezen :-D
    Over 57 (?) daagjes alweer terug wat gaat de tijd toch snel ;-)

    Groetjes,
    Ilse

  • 08 November 2009 - 19:24

    Karin:

    Heee Esther,

    Jeetje wat gaat het toch weer snel, over 57 dagen zien wij elkaar weer te schiphol! Ik ben al druk bezig met mijn welkomterug-cadeau, het is geniaal! Wat verschrikkelijk zo'n beest, ik heb even op internet gekeken, maar hoop niet dat het eentje is met zwarte tijgerprint, il est horrible!:O Natuurlijk wil ik een kaartje regelen, hopen dat ik er twee kan krijgen, kunnen we mooi samen!=)
    Nou ik zou zeggen veel plezier daar bij de plaatselijke watervallen en tot snel!

    Liefs!

  • 09 November 2009 - 14:31

    Raouf:

    Esther,

    Voor de eerste keer even je site aan het bewonderen. Dat is weliswaar aan de late kant, maar zoals het je misschien niet verbaast, kun je dit typisch noemen, tsjah of juist niet. Ik werd er even op geattendeerd door je mama, dus ik denk nu moet het maar gebeuren dan! Als ik zo die verhaaltjes lees, denk ik pfoe wat een nieuwe ervaringen allemaal, sommige leuk, maar sommige ook minder leuk. Tsjah, thats live, en ja het leven zuigt af en toe:), zoals je weet:)! Verder lees ik de verhalen op een manier, zoals ik ook EXACT verwacht had. Met de gemiddelde ''Esther Visser droogheid'' (welke halve gare fries begint er nu over Pyt Paulusma, dacht je blij was om van hem af te zijn). Zo zie je maar weer, home sweet home, oost west tjerkgaast best? Of is dat wat te regionalistisch? Pff, wat een nieuwe termen allemaal. In ieder geval lieve meede hooligan vond ik het een waar genoegen hier even wat te kunnen tikke. En als je thuis bent over 56 dagen, zullen er zeker weer wat gezellige hoolie momenten plaatsvinden, in raerd in tjerkgaast of ergens in een gezellige kroeg:D! Jij in Burkina Faso realiseert je nu waarom je met niemand zou willen ruilen en meteen zou gaan huilen...

  • 09 November 2009 - 19:39

    Renske Abma:

    Heee Esther !

    Wat leuk om al je verslagen en ervaringen te lezen! haha jeetje wat eng zo'n gecko in je klamboe ! haha, vreselijk! En wat gaat het dan eigenlijk ook snel ja, over 56 dagen alweer naar huis toe! En wat leuk om naar die watervallen te gaan, volgende keer lees ik je ervaringen daarover wel weer ! nou, veel succes nog ! liefs Renske!

  • 09 November 2009 - 20:09

    Louis:

    Esthaaah!

    Ik volg je blog nu al een tijdje, dus wordt het ook maar 'ns tijd voor een reactie dacht ik.
    Geweldig joh! Al die ervaringen, allemaal nieuw, vreemd, maar vaak wel leuk dacht ik zo.
    Veel plezier, succes en geluk daar nog!
    Lewis

  • 09 November 2009 - 20:26

    Amarins:

    Hé mijn moeder heeft gelijk haha :D

  • 09 November 2009 - 22:00

    Janke Postma:

    Hey Esther,mei genoegen lês ik dyn forhalen oer deistige belibbenissen!yn BurkinaFaso.Thûssoarg sille se der wol net kenne. It soe oars wol wat foar my wêze as ik nog sa âld wie as dy en der dit berôp introducere. Deis myn route op in brommerke dwaan.Ik krei der sûver al sin yn as der oan tink!.
    En wat hast do in prachtige sinsopbou mei kreatieve omskriuwingen. Ik haw myn betinkst ek om yn pleats fân dokter,journaliste te wurden!Oars dochst letter in combi! Yn Tsjerkgaast is netsa folle neis,teminste op ûs ein fân de Gaestdyk net. Miskien is der wat spannends op it ein fân no.55 bard. No ik stopje der mei. Esther de lêste 6wiken nog in hiele bulte sterkte en plesier tawinske.!! Groetnis Femylje Klaas en Janke Postma.

  • 10 November 2009 - 08:35

    Froukje:

    Haha, ik ha die krek al krabbelt, mar no wit ik alles wer helemaal hjer! :D
    En do bist wol it geluksvúgeltsje dere, mei al die vieze beesten. Bah.

  • 10 November 2009 - 14:11

    Dyn Omke Ut Rottum:

    Hoi Esther,
    Wat schrijf je toch boeiend verhalen, het lijkt mij doodeng met al dat (on)gedierte in je huis/hut. Ook dat verhaal van de lappenmarkt heeft mij erg geboeid, je zult vast ook wel een aantal lappen voor je beppe hebben gekocht, die vindt dat vast heel leuk !En dat verhaal, dat je te stappen bent geweest, echt heel leuk jij vermaakt je prima.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende belevenissen.

    Wel vreemd als ik iets wil vertellen over je vriend krijg ik e.e.a schok door mij heen, dus dat lukt niet...heel apart

    Groeten van Janet en de kids en doe jij de groeten aan je vader van mij en aan je tante van de woudsterweg.


  • 10 November 2009 - 16:03

    Hilda.:

    Hoi Esther.

    Met heel veel plezier lees ik jou verhalen!!
    Super...
    Vanmorgen is jou moeder even bij mij om een bakkie geweest, gezellig!! Jij nog heel veel plezier daar, en geniet ervan.
    Groetjes ut de Jutrijp.
    Hilda.

  • 12 November 2009 - 20:09

    Je Lieve Heit:

    Gelukkig heb je op voodoo poppetjes ook garantie, de eerste deed het helemaal niet, maar deze nieuwe doet fijn pijn! Het doet ons allemaal veel verdriet hier thuis te lezen dat je vindt dat de tijd zo vervelend snel gaat. Maar ja, dankbaarheid is een bloempje dat in weinig tuintjes bloeit! En met die droogte daar in Ouadouadoua zal er wel helemaal niks groeien, maar pijn doet het wel. Ondertussen heb ik de tv van je kamer gehaald, daar waren wel andere liefhebbers voor, en we moeten nog maar even kijken of het wel een goed idee is om hem terug te zetten. Tante Annigje is ondertussen ook gevaarlijk bezig op deze site, het is dat ik medelijden heb met ome Auke die zoveel goed doet daar. Dit is trouwens wel de laatste waarschuwing om niet meer van die "grappige" dingen te posten, de schaar ligt al klaar bij de familiefoto. Onderhand kan ik wel een kleiner fotolijstje bestellen met zoveel ex-familieleden die verwijderd zijn. Gelukkig kan ik wel Sietse op haar plaats plakken, moet ik nog wel even om een foto vragen dan.
    Heerenveen heeft gelukkig een vrij weekend, dan kunnen de spelers even aan teambuilding doen, want Ajax wacht volgende week. Maar het kan verkeren zei Bredero al.
    Nog veel plezier daar en ik hoop dat die laatste weken nog veel sneller omgaan dus!!!

    De groeten van een teleurgestelde vader

  • 13 November 2009 - 21:18

    Jori:

    Heeey Esther,
    ik kan niet anders stellen dat ik lichtelijk onder de indruk ben. Enerzijds vanwege de toch niet al te schaarse avonturen die jij beleeft, anderzijds vanwege die toch al zoveel geprezen schrijfstijl van je:D

    Ik heb de afgelopen weken je stukjes met veel plezier gelezen, met om de zoveel tijd een vlaag van herkennig..
    (iets met harry potter en murtlap extract ofzoiets:P)

    Ik blijf je in elk geval hier volgen, en ik wens je nog een super mooie tijd daar!

    xxjori

  • 17 November 2009 - 08:07

    Ineke:

    Hey esther
    Khe krekt wer even dyn stikjes leazen!ik ran n bietsje achter!ik jer natuurlijk fan jim mem ik wol dyn verhalen!mar t is elke keer wer sa leuk om dyn avonturen te leazen!tis jir hartstikke miezerig waar.Moarn sol ik wer even nei jim mem op e koffie.kbin beneid hoe grut de puppie no is!No esther nog lekker geniete fan dyn reis fjidder!Dikke tut ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 50751

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: