Il fait froid! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Il fait froid! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Il fait froid!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

24 November 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

19/11/09 17.01 Mijn pas opgeruimde kamer

Il fait froid. Dat betekent dat je zelfs in de middag naar huis kunt fietsen zonder onderweg minstens drie keer te moeten stoppen voor een ijsje of andere verkoelende versnaperingen. Ook betekent het dat de Burkinabé dit winter vinden, en dus worden de dikke truien en winterjassen uit de kast gehaald. Terwijl ik ze 's ochtends in een T-shirtje voorbij fiets, kijken ze je aan met een blik van; 'Jij rare blanke, het is veel te koud!' Sommige mensen zeggen het zelfs tegen je. Ze zijn bang dat je kou gaat vatten, maar bijna dertig graden is voor ons blanken nog steeds warm! Probeer ze dat maar eens uit te leggen ;)
Vanochtend zag ik zelfs een oranje UNOXmuts op iemands hoofd prijken. Niet te geloven. Okee, ik hoef 's nachts mijn ventilator niet meer aan, het koelt hier dan af tot een ruime twintig graden. En ik begrijp best wanneer je ruim veertig gewend bent, dat een flink verschil is, maar mutsen en winterjassen gaat wel ver!
De laatste tijd is het erg rustig op het werk. Omdat het kouder wordt, zijn de muggen minder actief bezig met hun criminele activiteiten en dus is er minder malaria. Tachtig procent van de patienten kreeg bij ons de diagnose malaria dus dan kun je op je vingers wel natellen dat het aantal patienten slinkt. Wel jammer, want hoe meer werk hoe beter vind ik hier. De andere zusters en dokters niet zo, zij vinden het wel relaxed. Naja, nog maar een paar weekjes werken, dan op safari en daarna al heel snel naar ons koude kikkerlandje. La, il fait vraiment froid!

21/11/09 08.32 Stoel in de huiskamer

Nog maar één maandje over tot ik weer naar huis toe moet. Soms wil je de tijd wel een extra zetje geven, nu zou ik hem willen vertragen. Ik heb het hier zo ontzettend naar mijn zin dat ik eigenlijk nog helemaal niet naar Nederland wil. Morgen gaan Sanne en ik pannekoeken bakken voor de familie, en dus gaan we zo eens op zoek naar eieren, melk en meel. Ook moet ik hoognodig foto's gaan maken.. Dat is er tot nu toe een beetje bij gebleven. Uiteraard geheel te wijten aan mijn eigen laksheid, maar daaar gaat nu verandering in komen.
Het zand en stof hier komt echt overal; op je kleding (Wit is geen wit meer), je huid (Je lijkt bruin, maar dat is slechts schijn), je sieraden (Mijn ooit witte horlogebandje komt bij het aankomende WK goed van pas), je haar ( Van veraf ben ik net een 'reade dakduvel') en in je luchtwegen wat resulteert in een fikse verkoudheid. Slaat toch helemaal nergens op dat je hier in deze hitte met regelmaat aan het niezen bent en constant een loopneus hebt.

22/11/09 13.44 Bolgebuikt op bed.

Pannekoeken bakken in Ouagadougou gaat anders dan in Tjerkgaast. Het begon al bij het kopen van de ingredienten. Natuurlijk werden we zwaar afgezet bij het kopen van de eieren, maar daar heb ik me maar bij neergelegd. Eenmaal vol goede moed in de keuken, bleek dat Sanne en ik melkpoeder hadden gekocht in plaats van meel. Oeps, maar voor een café au lait hoeven wij de deur niet meer uit! Tanti lag helemaal in een deuk van het lachen. En terecht. Nadat de juiste ingredienten waren gehaald gingen de keukenprinsesjes weer verder, onder het strenge toezicht van Tanti wel te verstaan. Het was maar goed dat ze een oogje in het zeil hield, want we stonden flink te klungelen met het 1pitsfornuis (het vuurtje buiten was bezet) en de totaal aangekoekte koekenpan. Dit zorgde ervoor dat de pannekoeken in het midden zwart werden, terwijl de randen niet gaar waren te krijgen. En dat terwijl ik thuis zonder een enkel probleem de heerlijkste goudgele pannekoeken op tafel tover. Op een gegeven moment, al na een halve pannekoek, greep Tanti in. Toen puntje bij paaltje kwam heeft Tanti dus alsnog de gehele maaltijd bereid.. Ontzettend fijn om weer eens zoiets Nederlands te eten, slechts de stroop ontbrak.

23/11/2009 11.29 Bed

Vandaag op het werk was er iemand in een Kalou-shirt. De broer van de uitgerangeerde Heerenveenspeler wel te verstaan. Over Heerenveen gesproken, gister werden we compleet kansloos met 5-1 van de grasmat in de Arena gespeeld. Volgens ingewijden waren Popov en Vandenbussche de beste spelers aan Heerenveenzijde. Dat is toch wel erg triest. Waar eindigt dit? Misschien wel bij de nacompetitie.. Deze ongelofelijke nederlaag is voor mij een extra stimulans om mijn scoutingswerkzaamheden weer te hervatten. Mijn neefje Richard kan erg goed voetballen, maar is slechts negen jaar oud en dus betwijfel ik ten zeerste of hij speelgerechtigd is bij Heerenveen. We hebben iemand nodig die er direct staat. Ik houd mijn ogen open, en mocht ik het talent van Burkina tegen het gespiere lijf lopen, zal ik mijn oom vriendelijk doch dringend verzoeken om een visum te regelen. Hierna zal ik hem op het Skoatterwald afleveren voor de eerste Friese training die hij uiteraard vlekkeloos zal doorstaan.

15.19 24/11/09 Cybercafé

Lalalaaaa! Het interview zit er op, en ik durf te wedden dat Radio Omrop Fryslan in jaren niet zo goed beluisterd is als heden middag om kwart over twee mijn tijd. Een geweldig spannend interview, al zeg ik hetzelf. EHEM. Najaa, best leuk om eens te doen!

Vanavond is er weer Champions League op tv, en als de stroom en verbinding het de hele wedstrijd volhouden, zitten Tanti en ik fanatiek voor de buis. Als altijd gaan we lekker alle passes becommentarieren! Het is net alsof ik in NN sta. Dat duurt trouwens ook nog minder dan een maand. Vreemd idee.

Ik ga donderdag weer even naar Village Artesenal om alvast wat kerstcadeaus en souvenirtjes in te slaan. Ook ga ik dan een cadeautje kopen voor Sinterklaas. Met alle andere vrijwilligers hebben we afgelopen week lootjes getrokken, en dus kan ik aan het dichten beginnen! :D

Lieve mensen, ik ga er vandoor, ik moet mijn kleren gaan wassen. Op de hand, duh! Tot gauw!

Liefs,
Esther xxx

  • 24 November 2009 - 15:47

    Geeske:

    Het was een leuk intervieuw Esther. Is er ook nog een gek die de televisie binnenkort belt, moeten ze wel opschieten, anders zit je alweer thuis.
    Veel plezier nog daar.

    Groetjes Geeske

  • 24 November 2009 - 16:00

    Amarins:

    Ik ben wel voor het punt om de tijd even te vertragen,, kan ik nog iets langer leren voor die fijne toetsen! =D
    Maar vet hip dat je daar ook sinterklaas doet!!
    Nou thuis (in Nl :P) maar weer echte pannekoeken maken incl stroop ;)
    Alvast veel plezier op Safari!

    Xxxx


  • 24 November 2009 - 16:16

    Annigje:

    Idd leuk om je op de radio te horen. Alwin en ik hebben samen even geluisterd. Ilse was net onderweg naar huis, maar zij zal het straks nog wel even op uitzending gemist na kunnen luisteren (denk ik tenminste :-) )
    Nu snap ik ook waarom een moeder bij het kdv haar kind helemaal 3-dubbel inpakt als ze haar weer komt halen.
    Maillot, broekje, sokken,schoentjes, muts en skipak met muts, in de wandelwagen, dekbedje en nog een regenhoes erover heen. Maar ja, zij vindt het hier natuurlijk nu heeeeeel erg koud :-).
    De groetjes van ons allemaalen tot snel.

  • 24 November 2009 - 16:21

    Ilse:

    Jammer genoeg was ik net op school toen dat Interview was..:-(
    Hopelijk kan je het terug horen op internet!!

  • 24 November 2009 - 16:43

    Marije:

    Heey Es,

    Ik fyn it super om al dyn moaie ferhalen te lêsen! Ik rûn in bytsje achter en heb no wer alles even lêsen. Wat grappige ferhalen oer die berntsjes die tinke dasto ôfjaust en wat moaie ferhalen oer die wetterfallen!
    Bin heel beneid nei de foto's derfan ;) ..

    Bin bliid dast dy dêr sa goed fermakkest en dast selfs Nederlânse gebrûken fierst (sinterklaas bijv.)

    Yn de krystfakansje moatte we gau ris mei elsenien by dy lâns komme foar alle ferhalen en foto's, prachtig :D!

    Genietse dêr hè, sa ast seist, de tiid fleant foarby .. ;)

    Leafs

  • 24 November 2009 - 16:49

    Marije:

    Ohhw ik woe nog sisse dat ik mei dy meileeft ha by Hearefean. Al wie ik fanút myn eachpunt uiteraard wol leuk om te sjen ;) ..
    Roelof lei sich dea te ergerjen op de bank en is nei de 3-0 fuort rûn. Syn commentaar nei de wedstiid: en 8-1 ferlen?
    (hij wist it fan my oant de 5-1).
    Hopelijk fynst dêr nog in neie oanwinst ;) ..

    Ik sil dyn interview op de radio even opsykje, bin beneid!

    Genietse nog, leafs!

  • 24 November 2009 - 18:07

    Tryntsje:

    Leafst Esther!
    Joh, oer in moanne alwer thús. Ik fyn it jammer foar dy dasto alwer werom moast, wylsto it krekt sa leuk nei dyn sin hast. Ik ha it net heart en ik noch net fine kinnen, oare minsken wol?
    Ik soe sizze; geniet!
    Dat gjit dy ek lukken en moast ek noch mar fan it waarme waar priuwe, want hjir is it hiel oars.. Mar goeie pannekoeken lizze dan wol op dy te wachtsjen.

    In dikke tút!

  • 24 November 2009 - 19:12

    Anne S:

    Esther!

    Ik ga even op zoek naar je intervieuw! En anders vraag ik karin wel even!

    Ik wil even een misverstand over SCH uit de wereld helpen.
    Ajax-uit kan je altijd wel verliezen. 5-1 is hoog, maar ajax speelde haar beste wedstrijd van het jaar. SCH heeft de stijgende lijn te pakken. En moet zaterdag voor de formaliteit even tegen RKC spelen (zeg ik met een beetje bluf, maar het mag niet fout gaan) en de 3 puntjes binnenharken.
    Laat die extra speler maar lekker in burkina zitten!

    Ik heb nu al weer zin om met jou naar SCH - PSV tegaan. Maar voor jou hoop ik dat je nog zoveel mogelijk leuke dingen mee mag maken!

    XX

  • 25 November 2009 - 12:26

    Dyn Omke Ut Rottum:

    Ha die Esther,

    Het is even rustig geweest van mijn kant om te reageren op jouw belevenissen. Er is iemand, van de koude kant zeg maar, die heeft zich bemoeid mijn reacties en de racties van je vader. Om toch nog wat familie over te houden doe ik het even rustig aan.....
    Wat heb je trouwens een geweldig interview gehouden met Omrop Fryslan de vonken kwamen uit de radio, de A32, de A7 en de rotonde bij de Joure zatten helemaal vast, allemaal gekluisterd aan de radio;wat een talent.
    Ik mag van je vader het niet meer hebben over je vriend op deze site, over hoe gelukkig jullie zijn en wat jullie daar allemaal beleven met z`n tweeen. Gelukkig kun je dat in je verhalen goed verbergen, vooral dat slapen bij die waterval dat je daar alleen hebt geslapen terwijl in werkelijkheid...
    Esther, nog veel plezier toegewenst de laatste weken en misschien tot ziens bij Pake en Beppe.
    Groetnis, van ons allen ut Rottum.

  • 25 November 2009 - 12:31

    Dina:

    Hoi Esther,
    Je kent mij niet, maar ik ben (samen met mijn vriend) de nieuwe eigenaar van een van de pupjes van je ouders. Had van hen gehoord dat je in het buitenland was, en ik wist niet meer waar. Heb je via de hyves van je zusje en google gevonden. Met het pupje Diego gaat het heel goed, hij groeit heel goed en is heel lief, soms wat ondeugend, maar dat hoort er bij.
    Heb net een aantal van je mooie verhalen gelezen en ga de rest ook nog doen want je schrijft heel boeiend. Ga ook nog even zoeken naar je interview met Omroep Friesland. Ik wens je nog een heel plezierige tijd daar in het warme Burkina Faso('t Is hier nu half 2 's middags en zo donker dat de lamp alweer aan moet)
    Groetjes,
    Dina

  • 27 November 2009 - 12:55

    Jenny:

    Lieveeeee schat,

    Het gaaat niet zo goed met het eerste damesteam van VV Sleat moet ik je melden, echt vreselijk we hebben nu 2x op rij verloren echt vies klote. Alleen afgelopen zaterdag tegen Lemmer hadden we vies hard moeten winnen, we stonden de eerste helft met 1-0 voor door een prachtige goal van Nynke over de keeper heen. Maarja ik vertel het je allemaal nog wel we hadden 2-1 verloren echt door de stomste domste belachelijkste fouten.. en Marjan maakte een hands en als gevolg penalty, terwijl ze vrij weinig aan die hands kon doen mafijn! Kathrien van der Zee (you know her?) is nu ook officieel lid! dus dat is wel een hele versterking! en vooral als jij zometeen weer terug bent :D Morgen hebben we vrij, we hoevel alleen 5 dec. nog tegen Renado te voetballen, voor de rest hebben we alleen cvvo nog niet gehad van de competitie. maar dat wordt waarschijnlijk pas na de winterstop (de winterstop duurt wel tot maaaart!) dus je hebt genoeg tijd om weer in vorm te komen! Oja en we gaan ook zaalvoetballen! en ons volgende voetbalfeestje gaan we plannen wanneer jij weer terug bent :D (paardrijden in de manege @ Breimer met nico!) cool he? haha. nou schat ik zal even weer met school bezig gaan.. Binnnekort nog maar even een belletje! en je bent bijna weer thuis :D:D:D.
    spreek je snel,

    dikke kus Jenny!!!!

  • 29 November 2009 - 14:57

    Je Lieve Heit:

    Ik zit even alleen in de kamer en nu durf ik wel weer even een stukje te schrijven. Het lijkt wel oorlog hier, we hebben censuur!! Er is een bepaald familielid die alles in het werk stelt om te voorkomen dat er leuke stukjes op deze site verschijnen. Het doet me vooral verdriet voor mijn broer, dit verdient hij niet. Hij is van alle ellende al begonnen met het kweken van koikarpers. Om maar buiten huis te (mogen) zijn! Op de familiefoto stond ze gelukkig naast mijn ex-broer, dus ze is ook zo weggeknipt!
    Gelukkig heb ik het er gisteravond even met mijn broer over kunnen hebben, zodat ook hij een luisterend oor heeft. Hij zou eerst een paar biertjes kopen en daarna haar sigaren verstoppen! Als ik maar durf, als ik maar durf zei hij steeds, gewoon doen heb ik gezegd, daar zal ze van leren!
    Nu ik het toch over gister heb, tussendoor is er ook nog gevoetbald, Heerenveen heeft weer drie punten en we staan weeer in het linkerrijtje!!
    Maar er zal toch wat moeten gebeuren in de verdediging, we hopen dat er wat gebeurt in de winterstop. Nog veel plezier in Afrika en wij tellen af! (Oom Auke ook, hij telt de minuten af voor ze er achter komt dat haar sigaren weg zijn!)

  • 01 December 2009 - 15:59

    Nynke:

    Essss!

    Ik probjerje al wieken wat te stjoeren, mar ik wit net hoe ik oan myn vwo-diploma kommen bin...
    Ljochten bestean nog!
    Mar gelukkig binne dr nog minsken die mij vertelle hoe ik jir wol berichten plaatse ken!
    Hoop dat alles der nog steeds super is natuurlijk!:D
    Mar komst al hast werom!! Feestje foar dei;)
    Jammer dast wer fuort giest? of mist us ek wol in 'lyts' bytsje?(A)

    See you soon! leafs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 50750

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: