We zijn er!!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther Visser - WaarBenJij.nu We zijn er!!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Esther Visser - WaarBenJij.nu

We zijn er!!!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

15 Augustus 2010 | Vietnam, Hanoi

0.36 13/08/2010. Slapeloos mijmerend in bed.
Ik weet het nog goed.
Begin mei las ik via een banner op waarbenjij over de Durfjijmee wedstrijd. Ik bekeek het promofilmpje en kreeg een warm, verliefd gevoel van binnen . Tweeenhalve week met tien onbekende andere jongeren helpen in een lepradorp in Vietnam. Het klonk me als muziek in de oren. En dan niet van die 'Yho ik ben een stoere rapper' muziek, maar zaligmakende Jamie Cullum jazz. De wedstrijd zou 31 mei eindigen, dus er was geen tijd te verliezen. Ik mailde al mijn hyvesvrienden met het vriendelijke verzoek mijn supporter te worden, en vervulde opdrachten over lepra, Vietnam en ontwikkelingssamenwerking. Ook moesten we een motivatie schrijven, draagvlakversterkende activiteiten bedenken en 200euro inzamelen.
Dit laatste was natuurlijk vrij lastig. Zoals de meeste Esther kenners wel weten ben ik een fanatiek kledingverzamelaar. Regelmatig trek ik er met mijn medecollectanten op uit om onze collecties aan te vullen. Gevolg hiervan was dat mijn echt niet kleine kledingkast toch sporen van uitpuiling begon te vertonen. Dus besloot ik kleding te gaan verkopen voor Vietnam. Sommige stukken kon ik echt niet weg doen (lees 80%, en dus bereikte ik mijn streefbedrag nog niet. ' Efkes mei de pet run' , bleek ook niet de oplossing te zijn omdat mijn vrienden ook maar arme studenten zijn, die maandelijks met smart op de door de overheid versterkte toelage zitten te wachten.
Met een aantal trouwe vrienden ben ik toen de straat opgegaan om geld in te zamelen. Voor niets gaat de zon op, dus besloten we de toen nog redelijk goed verkrijgbare Zuid Afrikaanse vuvuzela's te verkopen sls voorproefje op het WK wat een poosje daarna zou beginnen. Het was een schot in de roos. De vuvuzela's vlogen vrolijk van ons naar de gulzige kopers. Aan het einde van die middag zou ik het als de NOS het vuvuzelagebrom wel willen muten.
Zo belandde ik pardoes stevig in de top 25, en mocht ik dus naar de selectiegesprekken in Amsterdam. Enkele dagen later bleek dat ik was uitgekozen, en 1 van de tien was die echt mee mocht.
Dat besef is, ondanks alle voorbereidingsweekenden waaraan ik fantastische herinneringen heb, en mijn reeds volgestampte backpack, nog steeds niet echt aanwezig. Het verliefd op deze reis gevoel is er overigens onafgebroken. Waarschijnlijk komt dat besef morgen pas als we met z'n allen de gate opzoeken. Ik ga nogmaals proberen dromenland te bezoeken...

0600 LT 14/08. Ergens ruim 10 km boven Azie.

Poeh. WE zitten al negen uren als sardientjes in een blikje, wat in dit geval het toestel van China Airlines is. Misschien ishet omdat, of eigenlijk weet ik het wel zeker, dat ik met mijn 178 anderhalf keer zo lang als de gemiddelde Aziaat ben. Ik heb me in alle mogelijke positeies gewurmd, maar langer dan een 10 min slapen zit erniet in.
Verder geen probleem we zijn met z'n 11en, en er is altijd wel een lotgenootje te vinden.
Helaas heb ik nooit aan yoga of acrogym gedaan, dus ik kan m'n benen helaas niet in mijn nek leggen.
Desalniettemin, in Vietnam en Bangkok waar we zo een tussenlanding gaan maken, is het nu kwart voor zeven, dus de hoogste tijd voor een lekker vlietuigontbijtje.
Vannacht heb ik welgeteld twee maal een kwartiertje geslapen, wat gelijkstaat aan twee bioscooppauzes, een voetbalhelft bij de Fjes en de resterende vliegtijd tot Bangkok. En de dag begint bijna weer.
Zelfs na een biertje onder het genot van hele chille muziek slaat Klaas Vaak stoeletje 35F over. Dan straks in de nachttrein maar slapen.
Een andere oorzaak van mijn slapeloosheid is natuurlijk de spanning. Straks zijn we gewoon in Vietnam. Erg bizar. Maar ook zo heerlijk. Klaar voor een nieuw avontuur, klaar voor Vietnam.

22.46 14/8 Bed 15, coupe 10 trein HCMC

Wat een dag zeg! :D Ik lig nu op een hangend met Vietnameze haren besmeurd bedje in de nachtrein richting Hanoi. Halverwege, morgen rond 10 uur stappen wij uit in Quy Nhon. Daarvoor bekijken we de zonsopgang in Vietnam vanuit de trein. Het lijkt me echt geweldig.
Ons vliegtuig naar Taipei had een half uur vertraging, wat resulteerde in een overstap van 15 min. Chris, Hedda en ik renden alvast naar een medewerkster van de luchthaven, die vervolgens ons, al rennend op haar hakjes naar het gate-informatiebord leidde. Op het nippertje haalden we ons vliegtuig naar HCMC. Mijn kortste verblijf in een land ooit.
Wat we tijdens de vlucht al vreesden werd waar werd waarheid. Door de te korte overstap waren onze tassen geen van allen op[ de juiste bestemming aangekomen. We kwamen te laat aan in HCMC, omdat we met het vliegtuig in een onweersstorm terecht waren gekomen. Een beetje turbulentie is best leuk, maar dit was een Goliathritje maar dan zonder de zekerheid van de achtbaanrails. Creepy!
Eenmaal geland regende het pijpenstelen. Een moessonregen waar je u tegen zegt. Nu begrijp ik wel dat het hier zo prachtig groen is. De Gaasterlandse bossen, noch de veluwe redden het bij Vietnam.
Nadat we Wiesje en Curt weer in de armen hadden gesloten, en kennis maakten met onze tolken, gingen we in de taxi naar een badhuis. In de taxi kregen we ons eerste, en hopelijk laatste Vietnamese ongeluk. Onze chauffeur lette eventjes niet op, en knalde pardoes tegen zijn voorganger aan. Met louter wat lak/blikschade kwamen we aan bij het badhuis. Dit was niet zomaar een badhuis want dit werd gerund door blinde mensen.
Ontzettend byijzonder om zoiets eens te zien en mee te maken. Een beetje onwennig lagen Madelon, AUry en ik in een ruimte, half afgesloten door kamerschermen en gordijnen. Terwijl we nog bezig waren onze bikin's aan te doen, klonk er van achter het gordijn 'Are you ready?' Alledrie antwoorden we verschrikt ' Nee!' totdat Madelon uitriep dat zij ons immers toch niet konden zien. Een frappante gewaarwording. \De massage was heerlijk, en mijn rug is soepel als noooit te voren.
Morgen gaan we aankomen in Quy Hoa. Ik kan niet wachten. Ook niet meer schrijven trouwens, want ik ben echt super moe!

Nu, 20.39 Guesthouse Quy Hoa

Waaaaauw! Het is hier zo prachtig, en vooral veel minder arm dan ik had gedacht. Het ziekenhuis is het meest vooraanstaande van heel Vietnam op het gebied van lepra. Onze bagage komt trouwens morgen aan (Esther en bagages.. Geen goede combi), en ik heb echt heeeel erg behoefte aan schone kleren, want het is hier lekker warm. Niet alleen dat, maar de luchtvochtigheid is enorm hoog. Het eten is hier ook super lekker, heel anders dan ik had verwacht. Vanmiddag zijn we naar het schooltje in het dorp geweest, waar de kinderen voor ons speciaal een welkomstceremonie hadden gemaakt. Super schattig, ik heb nu al een vriendin voor het leven. Chris heeft foto's op z'n profiel staan!
Eventjes een korte samenvatting, want er moeten meer mensen hun ei even kwijt. :) Morgenochtend krijgen we een rondleiding doro het ziekenhuis, en gaan we bepalen welke stages we gaan lopen. Ook gaan we 's middags al bezems maken met de dorpelingen. Gaaaf!

Heel veel liefs uit Quy Hoa,
Esther

  • 15 Augustus 2010 - 14:06

    Froukje:

    Poeh wat een verhaal en wat een reis! En dat no al. :D
    Ik hoop dat jim net meer ongelukjes krije, en dat de bagage wol wer veilig bij jim oankomt. ;)
    Nou tot it folgende verhaal, ik bin heel erg beneid! Zet em op faam XXX

  • 15 Augustus 2010 - 14:21

    Ilse:

    Wooww. Nog maar een paar daagjes weg. en nu heb je dit al beleefd.!!

    xx. Uit H'veen!!

  • 15 Augustus 2010 - 14:27

    Marian:

    Hoi Esther leuk verslag volg alles zoveel mogelijk van iedereen heb nu nog vrij deze week dus lekker tijdverdrijf groetjes aan iedereen (moeder van Chris)

  • 15 Augustus 2010 - 15:39

    Mem:

    Hoi Esther, wat een prachtig verhaal en wat een belevenissen. Julle beleven daar met z'n allen in een paar dagen meer dan wij in een jaar.
    Ik hoop dat de stages in het ziekenhuis leuk zijn. O ja,let je morgenmiddag goed op met het bezem maken, dan kan jij het beppe Hit misschien leren :)
    Dikke tút fan mem en fam. Ps beppe Hit komt als alles goed gaat dinsdag weer thuis uit het ziekenhuis

  • 15 Augustus 2010 - 15:55

    Tante An:

    Hé Esther,
    Weer zoals we hadden verwacht een leuk verhaal om te lezen.
    Dat was de voor jou echt VRIJDAG DE 13e :-(
    Ik hoop dat de rest van de dagen alles goed verloopt en dat je het erg naar je zin hebt daar.
    Met beppe gaat het goed en ik ga zometeen weer eventjes bij haar op bezoek. Ik neem je reisverslag mee zodat ze weer wat heeft te lezen en het de zusters kan laten zien ;-)
    Groetjes uit Heerenveen en nog veel plezier en voorzichtig aan.

  • 15 Augustus 2010 - 16:16

    Renske En Karin:

    Heee Esther,

    Zo hé wat een ongelofelijk lang reisverslag, in pak 'm beet twee dagen maak je dit allemaal alweer mee. Wat gaaf met die blinde mensen. Wij zitten hier nu lekker in onze chalet, we gaan nu even de party pictures van jullie bekijken!

    Dikke tút!

  • 15 Augustus 2010 - 16:50

    Anke:

    Hee Esther,

    Wat een wereldse belevenissen zeg. Je wordt al een echte globetrotter! Tante Anke voelt zich wel wat mutsig hier vanuit metropool Wirdum met de dikke buik. Leuk om je verhalen weer te lezen, je bent het schrijven nog niet verleerd. Veel plezier nog daar!

    Groetnis ut Wurdum

  • 15 Augustus 2010 - 16:54

    Wilma V N:

    Hey Esther

    Misschien kun je eens een boekje uitgeven met jouw luchtig en boeiend geschreven verhalen,het verveeld geen moment en je beleefd altijd wel wat.
    denk je erom met die blinde mensen,ze horen des te meer!!heel veel plezier de plezier de komende dagen

    groetjes ut de Gaest xx

  • 16 Augustus 2010 - 06:11

    Johanna:

    Hey Es!!
    Wat beleefst do wer wat sis! makket us leven hjir wol wat saai hjer ;) ik zit hjir een bytsje heal dea achter mien laptopke op it aller letste moment (sa os altiid :p ) mien examen foar te bereiden... Soe graag mei dei rulje wolle hjer!! Heel volle plezier en ik hoop dast dyn bagage wer werom krijst!
    Dikke tút Johanna

  • 16 Augustus 2010 - 06:22

    Geeske:

    Wat een slapeloze reis.
    Wat een gedoe allemaal.
    En weer de bagage weg.

    Het kan alleen maar beter worden.

    Linda en Nickel gaan zometeen richting Bulgarije.

    Succes daar en heel veel plezier.

    groetjes út Sleat

  • 16 Augustus 2010 - 09:43

    Amanda:

    Heej Esther

    Wat hast it moai beskruiwn
    oee wat hie ik der ek graach by wêze wollen
    Mar troch jim ferhalen kin ik toch noch in bietsje mei geniete
    Zet uhm op der!

    Groetjes Amanda

  • 16 Augustus 2010 - 10:16

    Simon Janssen:

    Fantastisch verslag, mooi werk en ga zo door.

  • 19 Augustus 2010 - 16:59

    Baukje Swart:

    Wat leuk om al die belevennissen van dei wer te lezen! super man do beleefst ek un soad!!:D no k soe sisse geniet er van!!

    tut Baukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 50760

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: