Tu est invité! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Tu est invité! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Tu est invité!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 September 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

23/9 21.18 LT Tv-time

Na twee dagen werkloos te zijn geweest, gaat morgen poging deux pour travailler plaatsvinden. Deze dagen heb ik overigens best fijn gevonden, en naar eigen zeggen reuze nuttig ingevuld met de nodige ontspanning. Aangezien Julia en Bo ook werkloos waren, hebben we vandaag met z'n drietjes lekker vakantie gevierd bij het zwembad. Vanmiddag kwam er weer een man langs, wiens connectie met Tanti of Tonton mij nog volstrekt onduidelijk is, en vroeg me waarom ik zoveel las. Lezen is hier, naast alle kaartspelletjes en het voetbal kijken in lemen hutjes toch mijn hobby numéro un. Ik moet maar gauw lid worden van de bibliotheek bij de Amerikaanse ambassade hier, want het resterende leesvoer begint aanzienlijk te slenken. Vanmiddag dacht ik eventjes tyfus te hebben, omdat ik plots onder de vreemde uitslag zat. Dit is nu al afgezakt, dus is het waarschijnlijk gewoon een beetje uitslag veroorzaakt door de lavabol die onze aarde verwarmt. Vandaag ben ik ook voor het eerst alleen door Ouaga gefietst, en waarom dat zo bijzonder is zal ik hieronder uitgebreid uitzetten.
Bijna alle auto's hier zijn afgekeurde rammelbakken uit Europa. Nu is dat hergebruik opzich niet zo erg, maaaar deze auto's zijn natuurlijk niet voor de gein afgekeurd. Dus ronken de motoren vrolijk terwijl ze zoveel (zwarte) rookwolken uitsheiden dat de gemiddelde rookbom er jaloers op zou zijn. Zo nu en dan vindt zomaar een deur of kofferbak zijn weg naar de vrijheid, en slingert onder het rijden open. Naast deze voertuigen op vier wielen zijn er hier ontelbaar vele moterfietsen/scooters/brommerachtigen; en hun bestuurders zijn over het algemeen brutaaal! Links en rechts scheren ze je voorbij, terwijl een taxi plotseling midden op de weg stopt, al toeterend een stukje achteruit rijdt en zijn passagiers hun bestemming laat bereiken. Aparte fiets of wandelpaden heb je hier niet, dus is het slalommen geblazen tussen alle forenzen en andere weggebruikers. Ik ben vandaag wederom de dans ontsprongen wat ongelukken betreft, al zag ik wel een scooter aan diggelen liggen midden op de weg. Stoplichten zijn weer een geval apart; ze doen het meestentijds niet, en als ze wel het beoogde doen, worden ze door menig weggebruiker keihard genegeerd..
Ik heb mijn gemiddelde bedtijd wederom overschreden, en dus zal ik nu gauw mijn ongetwijfeld warme bedje opzoeken!

25/9 17.17 LT Zittend op mijn bed met ventilator en Jamie Cullum muziek.

Gister om negen uur hadden we een afspraak bij het CSPS, het kleinere ziekenhuisje waar Bo en ik gaan werken. Zoals verwacht was er bij aankomst nog niemand, het is immers 9 uur Afrikaanse tijd. Dus kun je er vergif op innemen dat het uitloopt. Na anderhalf uur wachten en een paar telefoontjes over en weer, bleek dat de 'mayor' niet meer kwam omdat ze autopech had. Later die dag om drie uur hadden wij het geluk aan onze zijde, en troffen we haar wel. De mayor is een hele aardige, spontane en engelssprekende vrouw die ons bij binnenkomst meteen 2 kussen gaf. We mochten zelf weten wanneer we begonnen, en nadat we het aanbod van een biertje hadden afgeslagen, kozen we voor vanochtend.
Vol goede moed stapte ik heden ochtend op mijn o zo stevige metallic roze fietsje om de tocht naar mijn nieuwe werkplaats af te leggen. Het was leuk, al konden we nog niet zoveel doen, en zat ik in de consultatiekamer met een ernstig zweetprobleem bezittende dokter. Wat mij vooral opviel, was dat er geen enkele (bloed)test werd gedaan naast het opnemen van de temperatuur, maar de patient gewoon de medicijnen kreeg. Ongeveer driekwart van de zaken werd afgedaan als malaria.. Maar of ze dit allemaal hadden, durf ik te betwijfelen.
Om een uur of twaalf vertrokken bijna alle artsen, zusters en patienten wonderbaarlijk genoeg ook. Het was wel mooi geweest voor vandaag vonden zij, en dus vertrokken wij ook.
De kinderen hier zijn zo leuk! Nadat er eentje mij als Nassara gesignaleerd heeft, roept hij of zij al aijn broertjes, zusjes en vriendjes en komen ze allemaal op me afrennen. Op een paar meter bij me vandaan blijven sommige kindjes dan staan, en nemen ze me van top tot teen met hun grote bruine ogen op. Ze willen me graag een handje geven, maar durven het toch niet helemaal. Dus stak ik mijn hand naar hen uit, en zag je de ietwat schichtige gezichtjes veranderen in lachebekjes. Ze zijn zo blij met een handje en Bonsoir ça va? dat je helemaal warm wordt vanbinnen.
Ik heb ook weer nieuwe vrienden gemaakt; Ik liep langs een groepje Burkinabé, en riep Bonsoir, waarop zij antwoordden met; Tu est invité! Ik vind het heel bijzonder dat mensen met zo weinig geld, bereid zijn om alles met hun (volstrekt onbekende) gasten te delen. Meteen werd er een stoel voor me klaargezet, maar helaas moest ik naar huis omdat ik zo mijn kleren ga wassen. De bonnes kunnen dat ook voor mij doen, maar daar voel ik me eerlijk gezegd een beetje ongemakkelijk bij.. Ik kan het zelf ook best! Ik zal nu aan de slag, want vanavond hebben we een borrel met alle volunteers.

27/9 10.01 LT Mijn stoel.

Ik ben weer beter! Bah, wat voelde ik mij gister naar. In de nacht van vrijdag op zaterdag heb ik alles eruit gegooid. Voor de lezers met een ietwat zwakke maag, raad ik aan om hier even te stoppen met lezen, en het een stukje verderop te hervatten.
Al in de tuin van de vriendschap, waar we iets gingen drinken, was ik al niet zo fit, maar toen ik thuis kwam werd ik zo misselijk! Echt superlief, terwijl ik op de rand van mijn bed de eerder genuttigde rijst met pinda's weer naar buiten werkte, zat Tanti naast me. Dat doet je echt goed! Om de nare smaak te verwijderen, wilde ik een stuk kauwgum nemen, maar ineens moest ik denken aan wat mijn oud-docente scheikunde mevrouw Flapper in klas 3 eens vertelde. Als je kauwgum kauwt, laat je je maag in de waan dat er voedsel aankomt, omdat door het gekauw je speekselklieren extra speeksel gaan produceren. Het leek me geen goed plan om mijn maag te foppen, omdat ik maar al te graag vriendjes wil blijven met mijn maag en andere ingewanden.
Ik heb vast iets verkeerds gegeten of gedronken, omdat ik me nu helemaal weer fit voel! Ik heb zonet ontbeten met Ghanees brood, en dat is lekker! Het is een soort gezoet witbrood. Misschien had ik toch beter naar Ghana kunnen gaan.. :p

27/9 11.50 Cybercafé

Vanmiddag om vier uur, is hier de halve finale van Ministars, een soort Idols voor kinderen. Dit programma wordt megagoed bekeken, en gister was het live in Mali, maar hier moet men even een dagje wachten op de uitzending. Muziek, religie en voetbal zijn hier echt de belangrijkste dingen. Over voetbal gesproken, over een dik half uur treden onze, in de met pompebleden versierde shirts, mannen aan voor de altijd lastige uitwedstrijd op het Kasteel. Hopelijk kunnen onze spitsen nu het net wel vinden, en verslaan we de Spartanen! Het zou weer eens tijd worden. Mocht het wederom mislukken, stuur ik vanuit Ouagadougou een briefje naar de club. Het vreemde is, dat ik van verschillende kanten heb vernomen dat het spel wel goed is. Ik verwacht een uitgebreid verslag van de tweede maal drie punten sinds de competitiestart!

Liefs uit Afrika,

Esther

  • 27 September 2009 - 13:34

    Anngje:

    Hoi Esther,

    Wat weer een levendig verhaal. En wat een belevenis moet dit voor je zijn. Gelukkig ben je weer beter geworden. En een grote pluimp voor je moeder, dat je zelf je was doet i.p.v. het te laten doen; dat moet toch aan de opvoeding liggen:-)
    Ik hoop dat het werk je gaat bevallen.
    Tot een volgende keer een wees voorzichtig op de fiets!
    Groetjes uit Heerenveen (misschien moet ik weer eens een wedstrijd bijwonen; een ander gezicht doet soms wonderen)

  • 27 September 2009 - 13:38

    Amarins:

    Gelukkig dat je je weer beter voelt en dat je waarschijnlijk alleen maar wat verkeerds gegeten hebt!
    En moet ik over de post nog ff een boek opsturen (A)? Haha.

    Leafs!

  • 27 September 2009 - 15:36

    Michael:

    Hee Esther!

    Wouw.. ik ben wel even zoet geweest met het lezen van je blog, je kan goed schrijven! LEUK!
    Geniet er nog lekker van, voor je het weet is het voorbij.. :D

    Hele dikke kus, Michael

  • 27 September 2009 - 15:52

    Karin:

    Ik mis je, wel weer een heel erg mooi verhaal om te lezen!(L)

  • 27 September 2009 - 16:02

    Maap:

    Gewonnen!!

  • 27 September 2009 - 17:22

    Ilse:

    Hee Esther,

    Wat een verhaal zeg..:O
    Altijd een plezier om je blog weer eens telezen..;)
    Gelukkig ban je nu weer beter..:)
    Groetjes Uit Huize Heerenveen.


  • 27 September 2009 - 17:22

    Ilse:

    Ben..;)

  • 27 September 2009 - 18:12

    Boonstra's, Tj.gaast:

    Hoi Esther.
    Wat een prachtige verhalen; daar gebeurt nog eens wat!! We zullen proberen je vader ervan te overtuigen om ervan af te zien om naar Burkina Faso te gaan. Dat zal niet meevallen aangezien hij zich na elk "brommer-verhaal" verschrikkelijk zit op te fokken (op z'n fries gezegd). Oom Auke is ook al niet veel beter! Maar we doen ons best. (ha ha)Ga vooral door met het schrijven van je verhalen, het is genieten om ze te lezen. We houden je in de gaten via .......waar ben jij.nu. Groeten!!

  • 27 September 2009 - 20:17

    Anne S:

    Esther!!!!!!!!

    Leuke verhalen... Wij worden hier al boos als iemand een minuut te laat is hahaha!

    SCH won vandaag met 0-2 van Sparta! Komt weer helemaal goed!

    Wat betreft je LC team heb ik even geinvesteerd maar het gewenste effect blijft uit, veel gele kaarten gepakt deze speelronde.

    Ik hoop dat jullie ziektes snel overgaan maar dat is vast even de aanpassing! Als je dan weer gaat voetballen, moet je even je talenten tonen! Misschien kan je wel worden genaturaliseerd tot burkina fasiaan dan kun je het WK 2014 nog makkelijk halen!

    Succes daar! X

  • 28 September 2009 - 07:54

    Jenny:

    Esther wat verschrikkelijk, we moesten op kunstgras en het was vet zwaar.. en iedereen was ontzettend moe ='(, mafijn het is niet anders, we staan nu tweede, en NOK staat eerste.. Lemmer heeft 3-O verloren van VVI er gebeuren rare dingen hehe. Wel had ik een wereldgoal zal ik je vertellen, ik kwam alleen voor het doel, en toen werd ik van beide kanten gebeukt..dus lag jenny op de grond? vrije trap van ongeveer 3O meter :P hoppaaaaa in 1 keer! met een heel mooi boogje boven de keeper langs en ze kon er lekker niet bij haha :P. maarja wel dik balen, zaterdag hebben we vrij want lemmer heeft te weinig, die week daarop VVI! dus dat wordt ook nog spannend. Misschien dat ik zondag voor het eerst weer eens het abe lenstra stadion ga bezoeken.. Oja en de trainingspakken zijn heeeeeeel mooi! ik bewaar die van jou netjes thuis hoor =)
    nou schat, heel veel plezier!

    DIKKE ZOEN VAN JENNY!

  • 28 September 2009 - 09:42

    Froukje:

    Stoer chickiee!!
    Ik ha juster ek iets vét stoers dien: ik ha de vrije val ien Movieworld Germany overleeft!! Haha, ien e 5e doarde ik it net oan, en toen juster ha ik mie oer mien angsten hinne zetten en bin ik mei hichtevrees en al nei boppe geant! :D
    Bin beneid nei dien volgende verhaal! Hele dikke megatút XX

  • 28 September 2009 - 15:01

    Je Lieve Vader:

    Hallo dochter,

    Ik heb even rondgevraagd in het medische circuit maar het feit dat je zo misselijk bent geweest ligt hoogst waarschijnlijk aan het feit dat je met een vreemde kerel achterop de brommer hebt gezeten! Heeft echt niks met het eten te maken! Wie rijdt er dan ook op een gammele brommer zonder vering op een weg vol kuilen en andere ellende. Probeer je eens voor te stellen wat dat met je maag doet, ik hoop dat het hierbij blijft want deze brommerritjes kunnen erg veel medische problemen opleveren!! Moraal van het verhaal: NIET WEER MET VREEMDE NEGERS OP DE BROMMER!!( ook niet met bekende!)
    Graag wil ik ook nog even reageren op de post van ene J. Visser bij je vorige verslag, ik hoop dat de webmaster de volgende keer zijn gezonde verstand gebruikt en dit soort onzin gewoon blokt!!
    Nog even over Heereveen dat nu voorzichtig naar boven kijkt, we moeten een afmaker hebben, kijk daar eens goed rond op de velden (hebben ze daar uberhaupt velden?)of daar iemand rondloopt die een bal tussen de palen kan schieten want is bij ons op dit moment problematisch. Volgende week komt er hopelijk in de krant: Vriezen Vernederen Venlo. Er schijnt ergens een spelfoutje in te zitten maar in Ouadouadoua weten ze toch niet hoe je Vriesland schrijft.
    De groeten van een ietwat verontruste vader!

  • 28 September 2009 - 15:29

    Abma`s, Tjerkgaast.:

    Heey Esther,
    Met groot genoegen lezen we jou verhalen!Erg leuk om te lezen allemaal..!!
    Veel succes in Afika!!

  • 28 September 2009 - 16:18

    Margje:

    He esther, ik heb nu al je verhalen gelezen echt super leuk! En dat stukje over mevrouw flapper kan ik me ook nog goed herrineren haha... Nou nog maar lekker genieten Liefs Margje

  • 29 September 2009 - 13:22

    Ineke:

    hey esther!
    tis joed miezerig waar jir!Jir gjin airco,joens he we de openhaard soms al wer even oan!Mar de keskes al wer oan het ik wol wer wat!Jim heit sit wat oer dy yn mei al die donkere spetters he!mar een leuke donkere skoansoan,niks mis mei toch?Dyn mem het juster op e koffie wist,altied sa gezellig!n doaze vol kranten mei foar de puppies, ze het t dr mar drok mei!Ik ken even op e laptop want margje en bettie bin nei skoalle,k tocht dit is myn kans!No esther k he genoch swetst,groetsjes ut sleat!dikke tut ineke

  • 29 September 2009 - 18:45

    Klaasje Vaartjes :

    Hoi Esther
    Ik heb de site van je mem gekregen en lees alles met veel belangstelling
    Wat heb jij in deze korte tijd al veel beleeft

  • 30 September 2009 - 14:34

    Berber:

    Estaaaaaaaaa! Wat geweldig om een berichtje van je te krijgen. Ik wilde jou ook al opzoeken, maar wist niet dat je ook een site had. Hoe heb je het daar? Ik ben zo benieuwd naar jouw verhalen. Als we in december terug zijn gaan we zeker een keer ervaringen uitwisselen!

    Ik wou dat ik tijd had om jouw verhalen te lezen, maar ik heb maar twee uurtjes per week op internet (drukte drukte hier en moet een uur reizen voor internet)

    Hoe gaat ie met jou? Bevalt het je net zoals het mij bevalt? En af en toe ook wel moeilijk zeker? Tenminste, ik vind het soms wel. Het blijft Afrika.

    Heel veel plezier en succes nog daar. Groetjes vanuit het (iets te) zonnige Ghana!
    Liefs!

  • 30 September 2009 - 19:47

    Berdien:

    Hoi Esther, ik heb je verhalen zitten te lezen. Geweldig hé wat een avontuur. We zetten ook wat van je belevenissen in het dorpskrantje

  • 03 Oktober 2009 - 12:38

    Bo Gonggrijp:

    Hee es!
    na eeuwen zit ik ook weer eens op het internet, 52 nieuwe emails... juist toch maar vaker een bezoekje maken! Leuk om je verhalen te lezen vooral erg grappig als ik mijn eigen naam af en toe voorbij zie komen;)
    ik ga ook maar eens een up-date geven (werd wel weer eens tijd) over onze mooie ziekenhuis (MADEN) verhalen:D

  • 04 Oktober 2009 - 07:50

    Zusje Van Je Vader:

    Ach arme broer van mij. Lees even de blog van de reisvriendin van Esther (bogonggr) en let vooral op de PS onderaan het verhaal. Sterkte nog de komende 92 dagen....
    O, ja ik heb nog wel ergens een stukje pickuptouw, misschien komt het nog van pas.
    Groetjes van het zusje van je vader.

  • 04 Oktober 2009 - 13:36

    Buuv Marij:

    Hé Es,

    Wat een leuke verhalen!
    Volgens mij moet je schrijfster worden!

    Maak je maar niet druk om je vader, wij houden hem wel rustig! Wij vinden het wel leuk hoor, dat je met een knappe neger thuis komt!
    We kunnen wel wat "kleur" op de buurt gebruiken!

    Brugt vraagt of je daar ook nog aan wat oude Mercedes onderdelen kunt komen? Dat moet wel lukken met al die oude auto's daar. Dus op de terugreis maar even wat onderdelen voor hem in de koffer stoppen, altijd handig !

    Hé faam, nog veel plezier daar en we blijven je volgen !

    Groetjes : de Groenhofjes !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 50750

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: