Life's better blonde - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Life's better blonde - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Life's better blonde

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

04 Oktober 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

27/9 17.17
Tot mijn elfde levensjaar wilde ik dierenarts worden, inmiddels heb ik die droom ingewisseld voor mensenarts, maar nog steeds vind ik dieren très interessant. Stiekem had ik dan ook gehoopt om hier oog in oog te staan met allerlei tropische (roof)dieren. Ik begrijp ook wel dat er zij niet zo door Ouagadougou heenwaggelen, maartoch. Wat de dieren betreft moet ik het genoegen nemen met reuzekakkerlakken in de badkamer, de kip met haar kuikentjes die vrolijk over het erf rondscharrelt, heel veel gecko's, muskieten die al zoemend proberen een gaatje in mijn klamboe te vinden, met rabies besmette honden, vastgebonden geiten achterop een bagagedrager van een fiets, 2 duiven, mega veel vliegen, ezels die door de kinderen hier opgejaagd worden met stokken, heilige krokodillen en honderden jaren oude schildpadden.
Niks geen nijlpaarden, leeuwen, panters, olifanten, zebra's, apen, giraffes of olifanten tot zover. Ach, een stuk of 12 soorten is vast geen slechte score na ruim twee weken Afrika, maar gelukkig gaan de wildparken over een paar weken open!
28/9 12.33
Ik heb vandaag weer een nieuwe diersoort ontdekt, maar erg blij werd ik er niet van. Vanochtend in het ziekenhuis kwam een man binnen met een voet, opzich niet heel bijzonder, maar deze voet had 3 tenen, stonk naar rottend vlees en daarop krioelden allemaal maden! Gatverdamme. Het beeld opzich kon ik wel goed verdragen, maar de geur.. Jullie begrijpen vast dat ik ontzettend blij was toen de verpleegster mij vroeg om temperaturen op te gaan nemen, terwijl Bo in die kamer moest blijven! De verpleegster ging later zelf over haar nek, dus dat zegt vast genoeg.
30/9 18.42
In afwachting van het telefoontje vanaf het thuisfront, klim ik maar weer eens in de pen. Ongelofelijk wat was het heet vandaag! Het kwik steeg tot boven de 40 graden, zowel buiten als op de thermometers in het CSPS. Mijn hoofdtaak is daar om de temperatuur van de nieuwe patienten op te nemen in de wachtkamer. Enerzijds heel nuttig, kindjes met superhoge koorts sturen we meteen door naar de dokter, daarnaast nemen we de verpleegkundigen werk uit handen, maar anderzijds voel je je machteloos omdat je verder niks kunt doen. Gister was er een meisje van een jaar of vijf die helemaal begon te stuiptrekken omdat ze vergevorderde malaria had.. Bij een ander kleintje moesten ze meer dan een half uur prikken om een ader te vinden voor het infuus. Het gekrijs en gehuil van die kindjes gaat echt door merg en been, en dan sta je ernaast niks te doen. Toch zijn er zoveel dingen die je dag helemaal goed maken, een klein kindje dat niet stopt te lachen terwijl je een thermometer onder z'n oksel plaatst. Geweldig.
De dagen die we maken zijn kort, van half negen tot twaalf, maar zo heftig en vol nieuwe impulsen dat je na de fietstocht in de volle zon helemaal uitgeteld bent.
Vandaag heb ik een nieuwe binnenband op mijn fiets laten zetten, omdat hij de afgelopen 24 uur 4x lek ging. Voor bijna een euro had ik binnen een kwartier een gloednieuwe Chambre de l'air en slingerde ik vrolijk verter tussen mijn mede weggebruikers. Of alle onderdelen die voorheen op mijn fiets zaten er nu nog steeds op zitten, durf ik niet met zekerheid te zeggen maar ik fiets! Al rammelt hij wel aan alle kanten...
02/10 22.48
Time flies when you're having fun! Op dit moment is de stroom uitgevallen, en het is nu zo stil. Echt serene rust, ergens in de verte hoor ik een sprinkhaan, maar verder is er niets.
Elke dag kom ik met een grijns van oor tot oor aan op het werk. Het is hier onmogelijk om een ochtendhumeur te hebben. Na mijn broodje tevredenheid stap ik op mijn fiets, en nadat de hele buurt de nassara begroet heeft, hobbel ik nog een stukje over de zandweg voordat ik bij het asfalt aankom. Nadat ik half gesandwiched word tussen een taxi en een brommer, zie ik een bord met 'Obama Telecom' voor een klein winkeltje. Even later rijd je langs Burkinabé gekleed in t-shirts bedrukt met namen van een Duits schaatsteam, Amerikaans firefighters, Van Nisterooy, of 'Life's better blonde'. Zoiets is toch geweldig?!
Na een paar stoplichten race ik langs mijn tandenloze fruitvrouwtje, die ik regelmatig een bezoekje breng. Dan is het tijd voor een echte inspanning, een col die tijdens de Tour du Faso tot de buitencategorie behoort, moet ik elke ochtend zien te bedwingen. Dit gaat gelukkig helemaal prima, en na bijna een half uur ploeteren, kom je dan bloedheet en bezweet aan, en moet je dag nog beginnen!
Maintenant, 04/10
Na huwelijksaanzoek nummer acht, een fietsenmaker die Bo aanzag voor mijn zus en haar vroeg of hij met mij mocht trouwen, heb ik besloten heel gauw een ring kopen. Kan ik zeggen dat ik getrouwd ben, en dat scheelt een hoop ellende! ;)
Gister ben ik met Ellen, Lotte en Yvo naar een voetbalwedstrijd in het Stade de 4 Aout geweest. Wat een belevenis was dat! Een van de twee voetbalclubs van Ouaga speelde tegen een Ghanees team voor de ' Champions League' van West Afrika. De wedstrijd werd niet dermate massaal bezocht, ook al was de prijs voor het duurste kaartje (schaduwplaatsen) 500 CFA. Omgerekend is dat ongeveer 80 eurocent. Ook hier waren de Afrikanen superfanatiek, de scheidsrechter gaf het begrip 'thuisfluiten' uitermate goed weer, maar het voetbal ontsteeg het niveau van de gemiddelde zondagamateurs niet. De wedstrijd, waarin bijna elke Ghanese aanval werd afgevlagd wegens buitenspel en ontzettend veel vuile overtredingen gemaakt werden, eindigde in een 0-0. Helaas heb ik dus geen spits gevonden die ik op een enkeltje Heerenveen zou kunnen zetten.
VVV is de tegenstander vandaag, en ik neem toch aan dat we Honda en consorten de baas zijn!
Liefs,
Esther

  • 04 Oktober 2009 - 14:10

    Ilse:

    Voor de wilde dieren kon je toch ook gewoon naar dierentuin hier in Emmen gaan..;-)

  • 04 Oktober 2009 - 19:02

    Geart:

    Helaas Esther, het is de mannen van de Jonge niet gelukt om te winnen van VVV.. Nou 90 minuten ongeïnspireerd voetbal zonder enige creativiteit stond een 1-1 stand op het scorebord. En jawel.. SCH scoorde in blessuretijd doordat de bal eens 'goed viel'. Nja in ieder geval: zo dacht ik erover..

  • 04 Oktober 2009 - 21:20

    Bert:

    Hey Esther, vind het leuk je reis te volgen zo. Veel plezier daar nog :)

    ciaoo

  • 05 Oktober 2009 - 05:35

    Geeske:

    Alweer een mooi verhaal.
    Blijf schrijven. Veel plezier daar.

  • 05 Oktober 2009 - 11:52

    Marije:

    Héy Esther!

    Ik folchje dyn ferhalen mei in soad plezier :D! Skriuwst hatstikke moai, gean sa troch ;) !
    De foto's binne ek hatstikke leuk (Y)
    (miskien in troost foar dy dat Ajax ek dramatisch wie en gelyk spile het, dus ik wie ek net tevreden :P )
    No meid, geniet dêr hè :D!

    Leafs Marije

  • 05 Oktober 2009 - 13:16

    Geeske H:

    wat kun jij mooi schrijven zeg! weet je cker dat je arts wil worden? gr geeske h

  • 06 Oktober 2009 - 09:54

    Nynke S:

    Heej Esther,

    Leuke verhalen schrijf je :D En wat vies van die voet! bah zie het al helemaal voor me!
    Zaterdag moeten we tegen VVI, zullen we even ons best doen ;)
    Veel plezier nog!

    Liefs Nynke

  • 07 Oktober 2009 - 20:31

    Menno:

    Heey Essther, mooie verhalen om te lezen, heb wel heel veel respect voor je als je ziet wat je allemaal mee maakt!

    Liefs....

  • 08 Oktober 2009 - 11:11

    Fam.Hofstee:

    Hey Esther, wat een belevenissen. Weer eens wat anders dan Tjerkgaast. Zo is het leuk om jou te volgen...suc6. maar weer
    Gr.Jikke

  • 08 Oktober 2009 - 12:29

    Pieter Santema:

    Hee Esther.

    Ik had je zonet ook al even gesmst, maar nog steeds zit ik vol twijfel over die verbinding, haha.. Zondag trouwens een nieuw lied gespot in Nieuwnoord;

    Uus Essie, Uus Essie, uus Essie, and where you go, we follow, we follow, we follow ! ;)

    Echt super wat je daar allemaal mee maakt. Ik neem regelmatig een kijkje, even stiekem tijdens mijn eigenlijke stage uren!

    Heel veel succes daar nog! Maak er het beste van, al zit ik daar bij jou niet zo over in.

    We'll keep in touch!
    leafs

  • 08 Oktober 2009 - 19:50

    Bottje:

    Was erg benieuwd naar je verslagen en heb ze vanavond allemaal gelezen.Leuk om ze te lezen. Wens je veel plezier daar, en hoop dat je er een mooie tijd mag beleven. Groetjes van ons allemaal.

  • 08 Oktober 2009 - 20:09

    Anne S:

    he Esther!

    Weinig nieuws vanuit hier! SCH kwakkelt wat door en voor de rest gaat alles ook gewoon wat zn gangetje... heel anders dan Ouagadougou met al zijn avonturen.

    Ga vooral door met schrijven want ik vind je verhaaltjes geweldig!

    Nog een tip: Geniet!

    xx

  • 08 Oktober 2009 - 20:41

    Mem:

    Leave Esther,
    Jeetje faam wat een prachtige belevenissen.
    Blijf vooral schrijven,-wat mij betreft nog vaker-.
    Dikke tút mem

  • 09 Oktober 2009 - 16:44

    Je Lieve Heit:

    Hallo dochter,

    Terwijl jij je vermaakt met bezoekjes aan de kinderboerderij en de plaatselijke ziekenhut hebben wij hier in Tjerkgaast een groot project onder handen genomen. Dit project behelst het ontruimen van jouw kamer. Er is al belangstelling van diverse buitenlandse teams die het archeologische belang hiervan op waarde weten te schatten. De eerste vondsten zijn al veelbelovend: zo is er ondergoed gevonden waarvan de oudheid met de zgn C-14 methode bepaald kan worden. Dat hier radio actieve stoffen bij gebruikt worden is de reden dat de uitslag nog even op zich laat wachten. Wij zitten hier net zo in spanning als jij daar denk ik. Ook schijnt er nog een gevulde broodtrommel aanwezig te zijn, maar die is al groen uitgeslagen en moet dus met uiterste voorzichtigheid behandeld worden, hiervoor hebben wij de beroemde oudheidkundige T. Wittermans-de Haan benaderd. Beter bekend als: Beppe. Ze had er zin in!! bij de volgende post hoor je meer over de vondsten, veelbelovend is ook de geur die onder je bed vandaan komt, waarschijnlijk liggen hier nog originele Esther sokken. We moeten echter waken voor teveel optimisme want dat kan slechts tot teleurstellingen leiden. SC Heerenveen is trouwens niet echt opwindend, volgens mij mogen ze blij zijn dat ze niet tegen Ouadouadoua 1 geloot hebben. (Altijd lastig!)

  • 10 Oktober 2009 - 11:28

    Martin Visser:

    Hey esther kom je al bijna weer in tjerkgaast hoop van wel

  • 10 Oktober 2009 - 11:40

    Martinus:

    O,ja Is het daar leuk? Tussen al die vreemde mensen die Frans spreken en tussen al die krokodillen en schildpadden? Lijkt mij best wel eng! 'K ben net even naar Karin geweest wat zijn die pups al groot (loop veel liever tussen pups dan krokodillen) Ze zei als je terug komt dat ik dan al jarig ben geweest. Dan kun jij niet op mijn verjaardag komen. Je komt toch in december terug? Martin

  • 10 Oktober 2009 - 12:50

    Froukje:

    Kom mar op mei it folgende verhaal. Ik bin beneid! :D

  • 11 Oktober 2009 - 16:04

    Joke:

    Hoi esther, ik weet nu van wie jij dit ongelooflijke schrijftalent hebt, je vader. tenminste als het vader betekent. Ik lees je verhalen als een roman en zo leuk om jouw verhalen naast die van Bootje te lezen en te horen. Jullie hebben veel pret met elkaar geloof ik. Echt super.

    gr Joke

    ps ik ben benieuwd naar de volgende verhalen, is Ghana ook voor jou geen optie? :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 50756

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: