Esther, comme dans la Bible - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu Esther, comme dans la Bible - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Esther Visser - WaarBenJij.nu

Esther, comme dans la Bible

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

12 Oktober 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

5/10 20.21

Terwijl ik me met mijn pas geleende boek weer in mijn vaste hoekje van de bank nestel, is Tanti haar neefjes (letterlijk) de les aan het lezen over hun huiswerk. Extra werkwoorden opdrammen of lastige optelsommen tot in den treure herhalen. Ze zegt meermaal daags dat onderwijs erg belangrijk is, en daar heeft ze een punt natuurlijk, vooral in een land als dit, maar het gaat niet zo vriendelijk. Er wordt hier gelukkig niet geslagen, maar dat gebeurt op scholen of in weeshuizen wel. Deels cultuur, maar ik blijf het moeilijk vinden.
Vandaag heb ik voor het eerst een injectie gegeven, hoe cool is dat? Nadat een hele aardige zuster het een keer had voorgedaan, mocht ik de geheel geprepareerde spuit in de bil van en vrouw steken! Super leuk en leerzaam natuurlijk, en ik hoop dat ik het gauw weer mag doen.
De kans op een mooie donkere schoonzoon voor mijn moeder is uiterst gering, want er loopt hier naar mijn mening niet zoveel moois rond. Is vaders hart ook weer gerust ;) Alhoewel, Bo en ik racen tegenwoordig als ware Burkinabé over de met gaten verstrooide wegen. Oranje licht is hier reden voor acceleratie omdat je echt niet in de brandende zon stil wilt staan als je net een beetje snelheid hebt. Mijn vaste fruitvrouwtje stopte me vandaag een extra sinaasappeltje toe. Ze is zo schattig, met nog maar een paar tanden in haar mond, lacht en roept ze altijd enthousiast als 'haar' nassara weer eens langskomt.

7/10 21.31
Het gaat vreemd hier in het ziekenhuis.. De ene dag ren je van hot naar her om niks te missen en zoveel mogelijk te doen, maar vandaag en gister waren ronduit saai.. Dinsdags gaan Julia, Bo en ik altijd lunchen en zwemmen, en zo hebben we gister in het zwembad gezellig gebabbeld met een jongeman van Sirische afkomst, zonder enige twijfel de kosmische tweelingbroer van Luis Suarez. De gelijkenissen waren ongekend, zowel uiterlijk als gedrag. Toen hij zich met een plons in het zwembad liet vallen, moest ik mezelf tegenhouden om geen Schwalbuarez te roepen. Aangezien er op de zandveldjes hier weinig scorend vermogen rondloopt, en ik maar al te graag de verlossende spits voor Heerenveen wil scouten, ben ik (okeee het was op tv) gaan kijken naar het WK onder 20. Verbaasd keek ik naar een Duitse jongeman Björn Kopplin, die wel degelijk een balletje kon trappen, en zogezegd een neusje voor de goal had. Hij scoorde maarliefst twee keer, vanwelk 1 doelpunt viel in de slotseconde. Hoewel, scoren in de slotminuut, daar schijnen we bij Heerenveen zelf ook niet zo veel moeite mee te hebben..

09/10 22.31

Wat een ontzettend fijne dag was dit! Vanochtend hoorden we dat mama's kanker niet verspreid is naar haar lymfeklieren, dus ben ik erg blijmoedig nu! Tanti ook, toen ik met Bo (die ik zodoende verloste van haar ozo geliefde To lunch) thuiskwam, gaf ze me een kus en bedankte God. Het geloof is hier echt belangrijk, elke keer als ik zeg dat ik Esther heet, is de reactie hetzelfde; oooh comme dans la Bible?
Het resterende deel van de dag hebben Bo en ik alleen maar leuke dingen gedaan. Gezwommen bij de ambassade waar we onze nieuwe Amerikaanse vriend Veston ("Take Weston and cut the dubble u in half") uit Austin, Texas weer tegen kwamen. Hij nodigde ons uit voor een diner in zijn door een bewaker in het oog gehouden, drie verdiepingen hoge, door airco's gekoelde, 6 badkamers bezittende huis. Veston nam ook een gap year, en is hier met een organisatie van zijn kerk om hier Engelse lessen te geven. Gelukkig vindt hij zichzelf ook een spoiled brat, en baalt van zijn onderkomen. Volkomen terecht natuurlijk, dat is heus geen Afrika!
Helaas hadden we andere plannen, en hebben we de uitnodiging afgeslagen.
Even verderop hebben we langs de weg overheerlijk gegeten, pittig gekruid vlees op een stokbroodje met ui, komkommer en dergelijke. We hoefden slechts 3200CFA ( €4.92) te betalen, en onze buikjes waren helemaal vol en onze keeltjes gesmeerd! Geweldig zoiets, en ik hoop dat mijn darmen dat ook vinden ;) Morgen gaan we shoppen naar Village Artesinal, en ik moet!! een ring kopen.

11/10 15.48

Volgens mij gaat het zo regenen, want het begint buiten ineens flink te stormen.. Dat zou opzich best leuk zijn, alleen hoop ik dat de internetverbinding blijft! Gister en vanochtend heb ik ziek op bed gelegen, met barstende hoofdpijn en best hoge koorts. De oorzaak is mij niet geheel duidelijk (wellicht dat het toch door het voedsel komt..), maar het gaat nu gelukkig alweer een stuk beter! Ik hoop van harte dat ik morgen weer zo fit als een hoentje ben, want vanaf woensdag ben ik van plan om samen met Bo en Julia te gaan reizen naar Dori en Gorom Gorom. Daar is de grootste en meest kleurrijke markt van heel West-Afrika! Daarnaast staat er nog een kamelentocht op het programma, en een overnachting onder de sterrenhemel in de woestijn. Oeh, ik kan niet wachten!
Ineens realiseer ik me dat ik hier alweer een maand zit! Wooow, de tijd gaat echt snel zeg. Vandaag komen de nieuwe vrijwilligers aan, en dinsdag gaan Bo en ik even naar de L'Auberge om ze te ontmoeten. Zijn weer vier meiden, dus dat gaat vast gezellig worden!

Leafs,

Esther

P.S.: Vaderlief, in mijn dressoir ligt een Binas tabellenboek, tabel 25 (Als ik me niet vergis) gaat over Isotopen geeft de vervaltijd van Coolstof 14. Noodzakelijk, want die heb je namelijk nodig tijdens het rekenen met de oudheidsformule. Daarnaast neem ik aan dat de opbrengsten van de archeologische vondsten louter ten goede komen aan mijn eigen bankrekening? :)

  • 11 Oktober 2009 - 18:09

    Tryntsje:

    Toppertje! Ik ha wer mei genot lêzen. Ik bin bly foar de goeie útslach fan dyn mem.

    Dikke tút út hartje Fryslân

  • 11 Oktober 2009 - 18:22

    Ilse:

    Hée Ez.

    Leuk verhaal zeg..!

  • 11 Oktober 2009 - 20:10

    Ineke:

    Hey esther
    Wat n mooi bericht fan jim mem he!We binne allegear sa blij!Wat makkest wat mei der esther!En foar dast t wyst bist wer thus,t giet sa hut he.t is jir no elf oere joens dit is wer myn kans om even op de laptop!moarnier komt jim mem wer gezellig koffiedrinke.mooi stikje jim heit ik wer gerust!!no esther nog mar lekker geniete fan al dyn"avonturen''
    Dikke tut ineke

  • 12 Oktober 2009 - 09:17

    Jenny:

    Heeeeeee leave!!

    Wat een wedstrijd zaterdag! marjan&anna waren er niet.. lisanne ook niet. Dus nynke stond op keep. Heb je ook al van onze nieuwe aanwinst gehoord? 'Suzan zonderland' Omdat we met zo weinig waren hebben we besloten om haar ook maar mee te nemen, nou dat viel me niets tegen! ze heeft al een aantal weken mee getraind.

    We stonden al vrij snel 0-1 achter.. maaaaaar toen werd jenny zomaar onderuit gehaald.. dus vrije trap! hoppaaa een echte Daniel Pranjic goal. 1-1..
    Voor dat we het wisten stonden we 3-1 achter..en met deze stand gingen we de kleedkamer binnen..

    Pieter verbeek (ja onze nieuwe leider) had een andere opstelling voor ons bedacht, dit bleek dus niet echt te werken en gingen we na de rust over op onze vertrouwde opstelling..

    Maar Ilona had last van haar voet.. terwijl ze goed op dreef was kon ze niet meer verder voetballen.. Sisca was ook mee te kijken!
    Geeske kwam op het heldere idee om haar maar even mee te laten doen! De scheids vond het oke om een 12 jarig meisje mee te laten spelen, en ze paste mooi de voetbalschoenen van Ilona ( + een 9/10 shirt) haha!

    Ze rende iiieeeeedereeeeen voorbij! en wat een truucjes, iedereen stond versteld het was echt super geweldig om te zien! waaaauw. Ik kon helemaal vrij lopen voor het doel, ze gaf me 4 assists! ook kreeg ik nog 1 vrije trap, die ik er ook in 1x in schoot (A) strak over de grond in het hoekje.

    6-3 gewonnen dus!
    zoooooooooooooo vet!

    Nu maar even over jou!
    Ben super blij voor je, wat een goed nieuws.
    Nu zit je er ook weer met heel veel meer plezier of niet dan!
    Kijk er naar uit tot dat je weer thuis bent hoor! en dat je weer mee kan voetballen!
    Je doet wel veel leuke dingen zeg! maare.. ik moet geloof ik van de pc af want er staat een dom meneertje beneden met een rookmachine EN NU GAAT ER EEN FOCKING ALARM AF :P hahahaahaa.. brandoefening! schat ik vraag karin om het telefoonnummer en dan bel ik je snel eens!

    Hele dikke kus van Jenny!!

  • 12 Oktober 2009 - 13:11

    Marrit:

    Gjit snel, geniet der fan! En ik bin hiel bly foar dy dat dyn mem in goeie útslach hie!

  • 12 Oktober 2009 - 15:21

    Kater:

    Hooooi Esther,

    Jeetje wat een verslag weer!
    Terwijl ik de hele tijd druk aan het blokken was, zet jij je weer in voor het plaatselijke ziekenhuisje daar!=)
    Wat gaaf dat je al een injectie hebt gegeven, met de naalden van daar of je eigen haha=p
    Jeetje die australische knakker, heeft daar gewoon een vette vila!
    Hopen dat je snel weer wat opknapt, nu heb je gelukkig alleen nog pijn in je hoofd!
    Ik zou zeggen lekker even uitzieken en heeeel veel plezier op de markt en doe de kamelen de groeten van je allerliefste zusje!

    xx(L)

  • 12 Oktober 2009 - 17:08

    Willeke:

    Hee Esther!

    wat een leuk verhaal weer, en de tijd gaat inderdaad snel, dat je daar gewoon alweer een maand bent! Echt vet dat je gewoon al een injectie mocht geven, jeetje ik zou super zenuwachtig zijn haha =P Ik zie dat Jenny al een mooi verslag van onze wedstrijd heeft gegeven, echt jeutjee die siska kan echt goed voetballen haha, nu al leuk dat je straks ook weer mee kan doen! :D Terwijl jij daar in de warmte zit zal ik me maar weer klaar gaan maken voor een training in de kou!

    Verder beterschap en ik zal je verslag volgende week zeker weer lezen! :D

    xxx Willeke

  • 12 Oktober 2009 - 18:37

    Anne S:

    Esther!

    Prachtige verhalen... Et grootste nieuws in de voetbalwereld is dat de grote Diego Armando Maradonna, na een volledig onterecht goedgekeurd buitenspeldoelpunt, als een soort mascotte allemaal buikschuivers te maken over het drijfnatte Argentijnse veld. Eerlijkheid gebied te zeggen (ofzo,,, klinkt wel mooi) dat de schuivers, van een uitgangswaarde 1.5, wel geweldig werden uitgevoerd wat het eindcijfer 8,4 maakt... Maar et is toch wat raar.

    Ik heb ook even gekeken bij Sleat DA1. Toen in de rust dat kleine meisje (ciska heb ik gelezen) er in kwam begon het te draaien... De verdedigers hebben nu nog last van evenwichtsproblemen want die werden aan alle kanten gedold.

    Verder ben ik ook druk met je LC-team bezig... komt wel goed.

    Veel plezier en net als Ineke zeg ik dat de tijd omvliegt voor jou (denk ik) dus geniet er van!

    x

  • 13 Oktober 2009 - 10:29

    Marije:

    Wat fijn om de goeie útslach fan dyn mem te hearen meid.

    Genietse dêr hè ;) ..

    Leafs

  • 13 Oktober 2009 - 18:34

    Je Lieve Heit:

    Lieve dochter,

    Graag wil ik de ontwikkelingen hier in Tjerkgaast met je delen. In de diverse landelijke media wordt het hier al Archeon genoemd naar het gelijknamige museumdorp. Zoveel bijzondere dingen komen er uit je kamer, de landelijke musea likken hun vingers af bij de vele vondsten. Zoals in de vorige post al gezegd is Beppe Trienke, druk bezig om de vele objecten veilig te stellen. Beppe draagt een witte overall met een zuurstof masker met haar leuke blauwe mutsje. Zo schijnt ze ook bij te klussen als asbestverwijderaarster voor particulieren in Jutrijp/Hommerts. Ze heeft zelfs al twee geslaagde duikpogingen onder jouw bed gedaan waar ze met gevaar voor haar eigen leven verscheidene kledingstukken heeft weten te vinden. Toch moet ik hier ook even vermelden dat Beppe, ook wel "de witte reus" genoemd het op zeker moment erg moeilijk had. Dat was toen ze onder jouw bed het kadootje vond dat ze jou had gegeven voor de reis naar Ouadouadoua! Het tekent haar professionaliteit dat ze, hoewel ze even een traan wegpinkte, gewoon doorging met haar werk.
    Toch leek het net alsof ze even moest huilen, het korte schokken van de schouders, het zachte snikken, de gebogen rug deden het vermoeden. Het zal slechts de verbeelding zijn!
    Volgende x meer nieuws, ook al omdat SC Heerenveen dit weekend niet gespeeld heeft, dat drama begint zaterdag pas weer. Wat die jongeman Veston betreft dat lijkt mij persoonlijk niet verkeerd, stuur hem maar even langs binnenkort voor de keuring! Groetjes

  • 14 Oktober 2009 - 18:05

    Johanna:

    Heey Esther!
    Ik les dyn prachtige ferhalen altyd mei folle plezier hjirre in it no sa kalde Fryslân!
    Do kest echt Super mooi skriuwe sis, der moast echt wat mei gean dwaan! :D
    En wat in goed nijs foar dyn mem! Zal in hele opluchting weze..
    Mar wat beleefst der in soad, machtig. Sa ost do it allegear beskriuwst lûkt it mei ek wol ;)
    No faam nog mar folle plezier en ik bliuw dyn ferhalen folgje jer :D(Y)
    Dikke tút Johanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Reis naar Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

23 December 2009

Oost, west..

20 December 2009

Au Revoir L'Afrique

14 December 2009

Don't worry, I'll be back in a week

07 December 2009

Zwarte pieten in Ouagadougou

01 December 2009

Time flies when you're having fun
Esther

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 50753

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 21 Juli 2014

Zuid Oost Azië

13 Augustus 2010 - 30 Augustus 2010

Reis naar Quy Hoá in Vietnam

12 September 2009 - 04 Januari 2010

Reis naar Burkina Faso

Landen bezocht: